54ο ΦΚΘ: 3+10 επιλογές από την Ελένη Λουαράση

54ο ΦΚΘ: 3+10 επιλογές από την Ελένη Λουαράση

Επειδή δεν προλαβαίνουμε να δούμε όλες τις ταινίες του Φεστιβάλ

3 ταινίες που δεν χάνονται με τίποτα!

1. Jin

Η Τζιν είναι ένα κοριτσάκι σαν την Κοκκινοσκουφίτσα, μια έφηβη που θέλει να μείνει ζωντανή και ν’ ανακαλύψει τον κόσμο, παγιδευμένη ανάμεσα στις ταραχές και τις συγκρούσεις ανάμεσα σε δύο έθνη. Για άγνωστο λόγο, φεύγει από μια ένοπλη οργάνωση στο βουνό. Περνά μέρες απομόνωσης στα βουνά και στα δάση, όπου κρύβεται τόσο από τα μέλη της οργάνωσης, όσο κι από τις δυνάμεις ασφαλείας. Ο στόχος της είναι η μεγάλη πόλη. Θέλει να πραγματοποιήσει το όνειρό της, να γνωρίσει νέους, μεγάλους κόσμους που μέχρι τώρα της ήταν άγνωστοι. Προικισμένη μ’ ένα μικρό αλλά ρωμαλέο σώμα και με νεανική αλλά ακλόνητη αποφασιστικότητα, καταφέρνει να γίνει μέρος της σκοτεινής, άγριας φύσης. Για την Τζιν, όμως, οι πεδιάδες είναι πιο επικίνδυνες απ’ τα βουνά, πιο απειλητικές και οδυνηρές. Επιστρέφει απογοητευμένη στα βουνά και στην απομόνωση, και ψάχνει πένθιμα καταφύγιο στο φυσικό περιβάλλον. Τώρα όμως η αλλοτινή της επαναστατικότητα έχει μετατραπεί σ’ απελπισία. Στο αδιέξοδό της, η Τζιν δεν έχει κανέναν πέρα από τα δέντρα και τα ζώα για να γιατρέψει τις πληγές στο κορμί και στην ψυχή της.

2. The Selfish Giant

Ένα σύγχρονο παραμύθι για τον 13χρονο Άρμπορ και τον καλύτερό του φίλο, Σουίφτι. Έχουν και οι δύο αποβληθεί από το σχολείο και είναι ανεπιθύμητοι στη γειτονιά τους, όταν γνωρίζουν τον Κίτεν -τον Εγωιστή Γίγαντα–, που βγάζει τα προς το ζην πουλώντας παλιοσίδερα. Τα αγόρια ξεκινούν να μαζεύουν γι’ αυτόν παλιοσίδερα, που τα φορτώνουν σ’ ένα κάρο που το σέρνει ένα άλογο. Ο Σουίφτι έχει ένα χάρισμα στην επικοινωνία με τα άλογα, ενώ ο Άρμπορ μιμείται τον Κίτεν – προσπαθώντας να τον εντυπωσιάσει και να βγάλει κανένα φράγκο. Ωστόσο, ο Κίτεν δείχνει συμπάθεια στον Σουίφτι, αφήνοντας τον Άρμπορ πληγωμένο και παραγκωνισμένο, και μπαίνοντας τελικά ανάμεσά τους. Ο Άρμπορ γίνεται ολοένα και πιο άπληστος, έτοιμος να εκμεταλλευτεί τους άλλους και μοιάζοντας ολοένα και περισσότερο στον Κίτεν. Οι εντάσεις κλιμακώνονται, ώσπου ένα τραγικό συμβάν θα τους μεταμορφώσει όλους.

3. Miele

Η ταινία αφηγείται την ιστορία της Irene, μιας 30χρονης που προσφέρει βοήθεια και υποστήριξη σε ανθρώπους που υποφέρουν. Είναι άνθρωποι στα τελευταία στάδια της ασθένειας, που παλεύουν με τον θάνατο και θέλουν να παύσουν να υποφέρουν. Μια μέρα, ένας 70χρονος, του οποίου η κατάσταση της υγείας είναι εξαιρετική, ζητά την βοήθεια της: Θεωρεί ότι έχει ζήσει αρκετά. Η μεταξύ τους συνάντηση θα βάλει την Irene σε μια δοκιμασία. Το τοπίο της σχέση τους γίνεται ολοένα και πιο πολύπλοκο και δαιδαλώδες, γεμάτο συναισθήματα αντιφατικά.

και 10 ακόμα σπουδαίες επιλογές!

4. Only Lovers Left Alive

Με φόντο τα ρομαντικά συντρίμμια του Ντιτρόιτ και της Ταγγέρης, ένας μουσικός της αντεργκράουντ σκηνής, βαθιά θλιμμένος για την πορεία της ανθρώπινης κατάστασης, ξαναβρίσκεται με την ακατάβλητη, αινιγματική ερωμένη του. Αυτή η ερωτική ιστορία κρατάει εδώ και αρκετούς αιώνες, αλλά σύντομα η άγρια, ανεξέλεγκτη αδελφή της γυναίκας θα παρέμβει στο ασύδοτό τους ειδύλλιο. Θα μπορέσουν αυτοί οι σοφοί αλλά ευαίσθητοι χαρακτήρες να επιβιώσουν καθώς ο μοντέρνος κόσμος γύρω τους καταρρέει;

5. Tom a la ferme

Ο Τομ, ένας νεαρός κειμενογράφος διαφημίσεων, ταξιδεύει στην επαρχία για μια κηδεία. Εκεί, έκπληκτος και συγκλονισμένος, θα ανακαλύψει ότι κανείς δεν γνωρίζει ποιος είναι, ούτε και ποια ήταν η σχέση του με τον θανόντα. Προκειμένου να προστατευθεί το όνομα της οικογένειας και η πενθούσα μητέρα, ο Tom θα βρεθεί μπροστά σ’ ένα απρόοπτο τοπίο.
Διαδραματιζόμενη στην αγροτική ενδοχώρα του Κεμπέκ, η ταινία Tom à la ferme είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ που επικεντρώνεται στο ολοένα αυξανόμενο χάσμα μεταξύ της πόλης και της χώρας, καθώς και το χαρακτήρα των ανδρών που ζουν εκεί. Το σύνδρομο της Στοκχόλμης, η παραπλάνηση, η θλίψη και το πένθος, οι κρυφές βαρβαρότητες διαποτίζουν αυτή τη ταινία.

6. Miss Violence, του Αβρανά (ελληνική)

Η εντεκάχρονη Αγγελική πηδά από το μπαλκόνι την ημέρα των γενεθλίων της, με ένα χαμόγελο χαραγμένο στο πρόσωπό της. Και ενώ η αστυνομία και οι κοινωνικές υπηρεσίες προσπαθούν να ανακαλύψουν τα αίτια της αυτοκτονίας, η οικογένεια της Αγγελικής επιμένει πως ήταν ατύχημα. Ποιό είναι το μυστικό που η μικρή Αγγελική πήρε μαζί της;
Ο Αλέξανδρος Αβρανάς , σκηνοθέτης της ταινίας, σημειώνει: «Κάπου κοντά στο κέντρο της πόλης. Χρωματιστές πολυκατοικίες δημιουργούν ένα γκρίζο κόσμο. Η ησυχία μιας αφόρητης καθημερινότητα έχει σπάει από την αυτοκτονία μιας νεαρής κοπέλας. Σαν ένα σύμβολο πολλών παιδιών που αναγκάζονται να υπακούσουν στους κανόνες μιας σκληρής, απελπισμένης κοινωνίας, η ηρωίδα μες την πράξη της αποκαλύπτει την κάθε είδους πιθανή εκμετάλλευση και χειραγώγηση που πραγματοποιείται σ’ ένα σύστημα, που κάποιοι αποκαλούν ακόμα μια οικογένεια. Ο πατέρας διατάζει και καθορίζει τον τρόπο της λειτουργίας της οικογένειας, μέσα από τρόπους που δεν είναι πολύ διαφορετικοί από αυτούς που χρησιμοποιούνται για να χειραγωγηθεί η κοινωνία. Πάντα αναρωτιέμαι ποιος έχει την εξουσία: αυτός που χτυπάει ή αυτός που αισθάνεται τον πόνο; Η πιο σκληρή βία είναι η σιωπή».

7. Nights Moves , USA

Η ιστορία τριών σκληροπυρηνικών περιβαλλοντολόγων που ενώνουν τις δυνάμεις τους για να εκτελέσουν την πιο δύσκολη πράξη ακτιβισμού της ζωής τους: την ανατίναξη ενός υδροηλεκτρικού φράγματος – που είναι πηγή και σύμβολο της ενεργοβόρας, βιομηχανικής κουλτούρας που καταστρέφει τους φυσικούς πόρους, και την οποία απεχθάνονται. Ο Χάρμον είναι πρώην πεζοναύτης, που ριζοσπαστικοποιήθηκε στις υπερπόντιες αποστολές. Μπορεί να άφησε πίσω του τη ζωή του στο στρατό, αλλά παραμένει βαθιά μέσα του το σκληρό αρσενικό που ήταν πάντα, έτοιμο για περιπέτεια, μ’ ενθουσιασμό στην προοπτική του χάους και της καταστροφής. Η Ντίνα είναι απόκληρος της υψηλής κοινωνίας, αηδιασμένη από την καταναλωτική κοινωνία όπου μεγάλωσε. Μετακόμισε δυτικά κι έκοψε τους δεσμούς με την οικογένεια, φτάνοντας στα άκρα του πολιτικού φάσματος. Κι ο Τζος, ο αρχηγός τους, είναι ένας αυτοδημιούργητος ακτιβιστής, αφοσιωμένος στην προστασία της γης, ό,τι κι αν συνεπάγεται αυτό. Γιος μεσοαστικής οικογένειας, εργάτης σε βιολογική φάρμα, εξαιρετικά κλειστός από τη φύση του, έχει τα πιο ακλόνητα φρονήματα απ’ όλους. Μια ιστορία γεμάτη σασπένς κι ένας στοχασμός πάνω στις συνέπειες του πολιτικού εξτρεμισμού.

8. Kasaba ( Το χωριό) Τουρκικό

Η ταινία περιγράφει τη ζωή μιας τυπικής οικογένειας σε μια μικρή πόλη της Τουρκίας, ιδωμένη μέσα απ’ τα μάτια των παιδιών. Στο πρώτο μέρος, βλέπουμε την 11χρονη κόρη στο σχολείο, με τα προβλήματα προσαρμογής που αντιμετωπίζει. Στο δεύτερο μέρος, έχει έρθει η άνοιξη, και το κοριτσάκι με τον αδελφό της περπατάνε στην εξοχή, παρατηρώντας τα μυστήρια της φύσης γύρω τους. Στο τρίτο μέρος, τα παιδιά φτάνουν σ’ ένα χωράφι όπου είναι μαζεμένη όλη η οικογένεια τους. Καθώς οι μεγάλοι ξενυχτούν κουβεντιάζοντας, τα παιδιά μαθαίνουν για τον παράδοξο κόσμο των ενηλίκων, όπου οι αλληλοκατηγορίες πάνε χέρι χέρι με τη συγχώρεση, και η σύγκρουση με την τρυφερότητα. Στο τέταρτο μέρος, βλέπουμε πώς το παιδί σιγά σιγά μετουσιώνει τα άγρια ένστικτά του και γίνεται ένας συμπονετικός άνθρωπος.

9. The Broken Circle Breakdown (Ραγισμένα όνειρα)

Η Ελίζ κι ο Ντιντιέ είναι μαζί εδώ και επτά χρόνια γεμάτα πάθος. Όταν η μικρή τους κόρη, Μεϊμπέλ, έρχεται αντιμέτωπη με μια σοβαρή ασθένεια, όλα τα σημεία καμπής στην έντονη σχέση τους περνούν ξανά μπροστά απ’ τα μάτια τους. Θυμούνται τον κεραυνοβόλο έρωτά τους, το φλερτ και το πάθος, την πιο στενή επαφή μέσα από την μπάντα τους μπλούγκρας μουσικής, την τολμηρή απόφαση να παντρευτούν, την απρόσμενη εγκυμοσύνη και, τέλος, τη χαρά του να είσαι γονιός μετά τη γέννηση της πανέμορφης Μεϊμπέλ.

Ένας τέλειος κύκλος ευτυχίας γι’ αυτό το τόσο αντισυμβατικό ζευγάρι. Καθώς όμως το άγχος και η θλίψη γύρω από τη θεραπεία της Μεϊμπέλ εντείνονται, ο Ντιντιέ κι η Ελίζ αντιδρούν με διαφορετικούς τρόπους. Παλεύουν μαζί για το παιδί τους, ελπίζοντας πως η αγάπη δεν θα τους εγκαταλείψει τώρα που τόσο την έχουν ανάγκη. Η αγάπη μπορεί να νικήσει τη μοίρα, αλλά όχι πάντα.

10. La Venus a la fourrure , Polanski

Μόνος σ’ένα παριζιάνικο θέατρο, μετά από μια οντισιόν νεαρών ηθοποιών για το έργο που πρόκειται να σκηνοθετήσει, ο Τομάς παραπονιέται στο τηλέφωνο για το χαμηλό επίπεδο των γυναικών που ήρθαν στο κάλεσμα. Καμιά δεν έχει τα φόντα για να παίξει το βασικό ρόλο. Ετοιμάζεται να φύγει, όταν εμφανίζεται η Βάντα: ένας ορμητικός κι ανεξέλεγκτος στρόβιλος ενέργειας.

Η Βάντα ενσαρκώνει όλα όσα σιχαίνεται ο Τομάς: είναι ωμή, χαζοχαρούμενη και δεν θα σταματήσει αν δεν περάσει το δικό της. Αλλά όταν ο Τομάς στριμώχνεται στη γωνία και της επιτρέπει να δοκιμάσει την τύχη της, μένει άναυδος βλέποντάς την να μεταμορφώνεται. Όχι μόνο έχει βρει τα σωστά αξεσουάρ και ρούχα, αλλά έχει μπει στο πετσί του ρόλου (με τον οποίο έχουν και το ίδιο όνομα) κι έχει μάθει όλα της τα λόγια. Η «οντισιόν» κρατάει ώρα και γίνεται ολοένα και πιο έντονη, ενώ η έλξη που νιώθει ο Τομάς ξεκινά να γίνεται εμμονή.

11. Hide Your Smiling Faces (Κρύψτε τα χαμόγελά σας)

Η ζωή δύο αδελφών, οι οποίοι ενηλικιώνονται απότομα εξαιτίας του μυστηριώδους θανάτου ενός φίλου. Το γεγονός υποβόσκει κάτω από την καθημερινότητα της πόλης, αναστατώνοντας τα αδέλφια και τους φίλους τους μ’ έναν τρόπο που δεν μπορούν να κατανοήσουν απόλυτα. Οι μέχρι πρότινος οικείες συναναστροφές αποκτούν έναν μακάβριο τόνο υπό το φως του τραγικού δυστυχήματος, ωθώντας τον Έρικ, 14 ετών, και τον Τόμι, 9 ετών, να καταφύγουν στην άγρια φύση. Κι ενώ τα δύο αδέλφια μιλάνε για τα ερωτήματα που έχουν για τη θνητότητα, ταυτόχρονα μέσα τους διεξάγουν σιωπηλές συζητήσεις που μεγεθύνονται σε φαινομενικά ανυπέρβλητα ηθικά εμπόδια. Μια αυθεντική, ανενδοίαστη ματιά στο ακατέργαστο νεανικό πνεύμα, αλλά και στη σκληράδα που αποκτάει κανείς από ένα ανεξέταστο παρελθόν.

12. Όταν βραδιάζει στο Βουκουρέστι ή Μεταβολισμός (Ρουμανία)

Βρισκόμαστε εν μέσω των γυρισμάτων μιας ταινίας. Ο Πολ, ο σκηνοθέτης, διατηρεί ερωτική σχέση με την Αλίνα, μια ηθοποιό που παίζει έναν δεύτερο ρόλο. Η επόμενη μέρα θα είναι η τελευταία της Αλίνας στο πλατώ. Ο Πολ αποφασίζει ν’ αλλάξει το σενάριο, προκειμένου να γυρίσει μια σκηνή όπου η Αλίνα θα εμφανίζεται γυμνή. Ωστόσο, το αύριο είναι πάντα μια άλλη μέρα. Ο Πολ ξυπνά κι αποφασίζει τελικά να μη γυρίσει τη σκηνή. Αντ’ αυτού τηλεφωνεί στην παραγωγό του και της λέει ότι τον ενοχλεί το έλκος του.

13. και φυσικά, μην ξεχάσουμε τον “Δεκάλογο” του Κισλόφσκι. Ναι, και τις 10 ταινίες!

Όλο το πρόγραμμα του Φεστιβάλ αναλυτικά: εδώ

Διαβάστε επίσης

Close