Far from the Madding Crowd, κριτική ταινίας

Far from the Madding Crowd, κριτική ταινίας

Σκηνοθεσία: Thomas Vinterberg

Ηθοποιοί: Carey Mulligan, Matthias Schoenaerts, Michael Sheen, Tom Sturridge, Juno Temple, Rowan Hedley, Chris Gallarus, Connor Webb, Penny-Jane Swift, Rosie Masson, Alex Channon, Shaun Ward, Roderick Swift, Jamie Lee-Hill

Κριτική: Χριστίνα Ιωαννίδου, Movie Heat

Οι υπέροχοι ήρωες του αριστουργήματος του Thomas Hardy ανθίζουν επί της μεγάλης οθόνης, σαν να μεταφέρθηκαν αυτούσιοι από το μαγικό ραβδάκι του σεναριογράφου David Nicholls και του σκηνοθέτη Thomas Vinterberg πάνω σε ένα εντυπωσιακό μωσαϊκό της Bικτωριανής Αγγλίας.

Η υπόθεση της ταινίας έχει ως εξής: “Βικτωριανή Αγγλία. Ο ανεξάρτητος και αδάμαστος χαρακτήρας της νεαρής Bathsheba Everdene (Carey Mulligan), προσελκύει τρεις πολύ διαφορετικούς μεταξύ τους μνηστήρες. Τον σοβαρό αγρότη Gabriel Oak (Matthias Schoenaerts), τον πλούσιο μεσήλικα William Boldwood (Michael Sheen) και τον απερίσκεπτο στρατιώτη Frank Troy (Tom Sturridge). Οι επιλογές της θα καθορίσουν την πορεία της ζωής της σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από αυτό που περίμενε.”

O Δανός σκηνοθέτης της «Οικογενειακής Γιορτής» και του “The Hunt” μεγαλουργεί επάνω στην διάφανη διασκευή του σεναριογράφου David Nicholls, ο οποίος μάλλον έχει αδυναμία στα κείμενα του Hardy αφού ο ίδιος μετέφερε στην μικρή οθόνη ένα ακόμα μεγάλο έργο του συγγραφέα, το πολύ πιο σκοτεινό “Tess of the d’ Urbervilles”.

Το “Far from the Madding Crowd” του Thomas Hardy. Η ιστορία αυτή εξερευνά τις επιλογές και τα πάθη της ηρωίδας δείχνοντας με τον πιο άμεσο τρόπο την πραγματική φύση των σχέσεων και της αγάπης. Τα πολλά της προσωπεία παρελαύνουν στις ασπρόμαυρες σελίδες του βιβλίου σε απίστευτη ποικιλία: ο έρωτας με την πρώτη ματιά, η βαθιά αληθινή αγάπη, η προσκολλημένη απελπισμένη αγάπη που πολλές φορές δεν έχει καθόλου καλά αποτελέσματα και ο επικίνδυνος εφήμερος έρωτας. Μια ηρωίδα-κόσμημα με τις γνωστές απαράμιλλες ηθικές αξίες της βικτωριανής εποχής (χωρίς να της λείπουν φυσικά τα ελαττώματα που την κάνουν ανθρώπινη) η οποία δεν δέχεται να υποταχθεί σε κανέναν άντρα και να περιοριστεί από τα δεσμά του γάμου αλλά προτιμά αντί αυτού, να δουλεύει σκληρά και να απολαμβάνει την ανεξαρτησία της. Οι τρεις άντρες της ιστορίας πλαισιώνουν το κεντρικό κόσμημα με πολύτιμη βαρύτητα. Ο καθένας τους αναπόσπαστο και ουσιαστικό μέλος όχι μόνο για την εξέλιξη του χαρακτήρα της ηρωίδας αλλά και για την ίδια την ιστορία καθεαυτό. Η κάθε κίνηση και επιλογή των χαρακτήρων μπορεί να οδηγήσει σε ένα και μόνο προδιαγεγραμμένο φινάλε.

Το “Far from the Madding Crowd” του Vinterberg και του Nicholls. Σκεφτείτε όλα αυτά που προανέφερα στην προηγούμενη παράγραφο, δοσμένα με το καλύτερο δυνατό κινηματογραφικό τρόπο που μπορείτε να φανταστείτε. Το σενάριο του Nicholls είναι καθηλωτικό, η εξέλιξη των χαρακτήρων του φυσική και οι κορυφώσεις του απίστευτα δυνατές. Η σκηνοθεσία του Vinerberg όπως είναι αναμενόμενο, απλά blew my mind! Αφενός, σε συνεργασία με την διεύθυνση φωτογραφίας και το τμήμα σκηνογραφίας και ενδυματολογίας, μας χαρίζει ένα υπερθέαμα σε απόλυτη συμφωνία με τους όρους της απόλυτης ταινίας εποχής, με απίστευτα φωτισμένα τοπία και εξαιρετικά κοστούμια. Αφετέρου, τα πλάνα του είναι πάντα αυτό που χρειάζεται να δει ο θεατής σε κάθε περίπτωση. Τα κοντινά για να δείξουν από πρώτο χέρι τα συναισθήματα των χαρακτήρων την στιγμή που είτε το πάθος είτε ο πόνος είτε η απογοήτευση περνάνε από τα μάτια τους και τα μακρινά, είτε για αφήσουν τον ήρωα ελεύθερο στην απεραντοσύνη του τοπίου είτε για να μας δείξουν πόσο μικροί μπορεί να είναι οι άνθρωποι και τα προβλήματά τους μπροστά στο μεγαλείο της φύσης.

Λίγα λόγια χρειάζεται να πω μόνο για το κομμάτι της υποκριτικής. Η Carrey Mulligan έχει αποδειχθεί εξαιρετικότατη ηθοποιός και ο τρόπος που ερμηνεύει τη ζωή της ανεξάρτητης δεσποινίδος Bathsheba έχει αξιοθαύμαστο βάθος και δύναμη. Κύριοι Schoenaerts, Sheen και Sturridge… εύγε! Acting at its best. Γοητευτικοί και ενάρετοι, ευάλωτοι και έντιμοι, παρορμητικοί και επικίνδυνοι, take your pick! (p.s κύριε Schoenaerts ανυπομονώ να σας απολαύσω στο επερχόμενο “A Little Chaos”).

Παρόλο που βλέποντας την ταινία είπα όπως και η ηρωίδα ότι « Μπααα, μάλλον δεν θα γράψω πολλά, αφού βλέπετε, πώς να εκφραστεί μια γυναίκα “in a language mainly created by men to express themselves” ? » Κι όμως! Είμαι επαναστάτρια τελικά!

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 4/5

Για το Movie Heat,
Χριστίνα Ιωαννίδου

Για περισσότερες κριτικές ταινιών και κινηματογραφικά νέα, επισκεφτείτε τη σελίδα μας στο: facebook.com/movieheat

Kριτική: Παρασκευή Γιουβανάκη, Βαθμολογία 3.5/5

Μία από τις πιο εμβληματικές ηρωίδες στην ιστορία της λογοτεχνίας, η Μπάθσιμπα Έβερντιν, γεννήθηκε από την πένα του Τόμας Χάρντι το 1874 στο κλασικό μυθιστόρημα “Μακριά από το Πλήθος” και πρωταγωνιστεί σε μια επική, σαρωτική ιστορία αγάπης.
Αυτή είναι η ιστορία της Μπάθσιμπα Έβερντιν, μιας ανεξάρτητης και δυναμικής νεαρής γυναίκας που κληρονομεί τη φάρμα του θείου της. Οικονομικά αυτόνομη (κάτι το σπάνιο στη βικτωριανή εποχή), όμορφη και πεισματάρα, η Μπάθσιμπα προσελκύει τρεις πολύ διαφορετικούς αλλά αποφασισμένους μνηστήρες: τον Γκάμπριελ Όουκ, έναν βοσκό μαγεμένο από την ισχυρογνωμοσύνη της, τον Φρανκ Τρόι, έναν όμορφο και απερίσκεπτο λοχία, και τον Ουίλιαμ Μπόλντγουντ, έναν ευκατάστατο και ώριμο εργένη. Όσο η Μπάθσιμπα περιτριγυρίζεται από τους τρεις άνδρες και πορεύεται ανάμεσα στα δεσμά του πάθους, της εμμονής και της προδοσίας, πρέπει να βρει τον δικό της δρόμο προς την ευτυχία και όλα όσα επιθυμεί. Η διαχρονική αυτή ιστορία των επιλογών και του πάθους της διερευνά την φύση των σχέσεων και της αγάπης – καθώς και της ανθρώπινης ικανότητας να ξεπερνά τις δυσκολίες χάρη στην προσαρμοστικότητα και την αποφασιστικότητα.
Το λογοτεχνικό έργο μεταφέρεται για δεύτερη φορά (η πρώτη ήταν το 1967 σε σκηνοθεσία John Schlesinger) στη μεγάλη οθόνη, αυτή τη φορά υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Δανού Thomas Vinterberg. Ένας κινηματογραφιστής, περισσότερο γνωστός ως ένας από τους ιδρυτές του επαναστατικού αβάν-γκαρντ κινηματογραφικού κινήματος με το όνομα “Dogme 95”. Το έργο του “Γιορτή” ήταν και αυτό που τον καθιέρωσε ως έναν από τους πιο σημαντικούς Ευρωπαίους σκηνοθέτες και βραβεύτηκε με το Βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ Καννών. Το 2012 με το “Κυνήγι” του κέρδισε και μια υποψηφιότητα για Όσκαρ. Στο “Πλήθος” μαζί με τη διευθύντρια φωτογραφίας και πολλάκις συνεργάτιδα του Charlotte Bruus Christensen, μεγαλουργούν δίνοντας σάρκα και οστά στις σελίδες του Τόμας Χάρντι.
Στον ρόλο της ριζοσπαστικής, μοντέρνας, ανεξάρτητης γυναίκας που έχει για τον γάμο μια περισσότερο ουσιαστική άποψη, που ακόμη, εν έτη 2015, δυστυχώς προκαλεί ορισμένες εκπλήξεις σαν χαρακτήρας, βλέπουμε την ολοένα και περισσότερο ερμηνευτικά εντυπωσιακή, Carey Mulligan (“Shame”, “Ο Υπέροχος Γκάτσμπι”, “Drive”). Το λιγότερο που μπορούμε να πούμε είναι ότι βγάζει ασπροπρόσωπο τον σκηνοθέτη που τη θεώρησε την καταλληλότερη επιλογή για τον ρόλο της Μπάθσιμπα. Ένα γλυκό, πανέμορφο πρόσωπο που κρύβει τόσο δυναμισμό και αποφασιστικότητα όσο δισταγμό και ευαισθησία. Οι συναισθηματικές αλλαγές διαδέχονται η μία την άλλη χωρίς υποκριτικούς ναρκισσισμούς και υπερβολικές μούτες. Η χημεία της με τον συμπρωταγωνιστή της Matthias Schoenaerts (γοητευτικός, υπέροχος σαν Γκαμπριελ, μια απολύτως ήρεμη δύναμη) είναι εμφανέστατη με αποτέλεσμα να αποτελέσουν ένα από τα πιο ταιριαστά κινηματογραφικά ζευγάρια της χρονιάς του 2015.
Παρασκευή Γιουβανάκη

Thessaloniki Arts and Culture, http://www.thessalonikiartsandculture.gr

Διαβάστε επίσης

Close