Interstellar, κριτική ταινίας

Interstellar, κριτική ταινίας

Σκηνοθεσία: Christopher Nolan

Ηθοποιοί: Matthew McConaughey, Anne Hathaway, Jessica Chastain, Casey Affleck, Mackenzie Foy, Timothée Chalamet, David Gyasi, Wes Bentley, Matt Damon, Bill Irwin, Josh Stewart, Topher Grace, David Oyelowo, John Lithgow, Ellen Burstyn, Michael Caine

Κριτική: Άγγελος Νομικός, Movie Heat

Είναι το “Interstellar” το αντίστοιχο “2001: A Space Odyssey” του 21ου αιώνα? Είναι το αριστούργημα που τόσο κόπο έκανε το (ευφυέστατο!) marketing team της Warner Bros. και της Paramount να μας πείσει πως είναι? Δεν το νομίζω… Είναι όμως ένα άκρως προσωπικό, (υπερ)φιλόδοξο, αλλά και οπτικοακουστικά επικό κινηματογραφικό έργο ενός από τους (μετρημένους στα δάχτυλα) πραγματικά ταλαντούχους σκηνοθέτες που εργάζονται αυτή στη στιγμή στο Hollywood, και το οποίο έχει κάτι να μας πει, κάτι να μας δώσει? Η απάντηση εδώ είναι σαφέστατα «Ναι». Ο Christopher Nolan θέλει κάτι να μας πει.

Η υπόθεση της ταινίας είναι η εξής: “Καθώς μια ολοένα κι εντονότερη ξηρασία απλώνεται σε όλη τη Γη, το μέλλον της ανθρωπότητας μοιάζει ζοφερό. Τελευταία της ελπίδα ένα ταξίδι σε τρεις πιθανούς κατοικήσιμους πλανήτες ενός μακρινού γαλαξία. Οι τολμηροί αστροναύτες της αποστολής όμως (Anne Hathaway, Wes Bentley, David Gyasi) ανάμεσά τους και ο χήρος πατέρας (Matthew McConaughey) δύο μικρών παιδιών (Mackenzie Foy & Timothée Chalamet), δεν ξέρουν αν και πότε θα επιστρέψουν.”

Αν το καλοσκεφτούμε, το “Interstellar” δεν είναι κάτι πραγματικά πρωτότυπο. Είναι ένας ισορροπημένος συνδυασμός του περσινού “Gravity” του Cuarón (κυκλοφόρησε μάλιστα ακριβώς ένα χρόνο πριν, στις 7 Νοεμβρίου 2013), και του “Inception” (2010), σκηνοθετημένο και αυτό από τον Nolan, με σαφέστατες επιρροές από το “Close Encounters of the Third Kind” (1977) του Spielberg καθώς και το “The Abyss” (1989) του Cameron. Πετάξτε στο μίξερ και το “Contact” (1997) του Zemeckis (όπου παραδόξως έπαιζε και εκεί ο McConaughey) και voilà: Ιδού το “Interstellar”!

Ακόμα και έτσι όμως, η σκηνοθεσία του Nolan είναι, όπως πάντα, εξαιρετική, ενώ το οπτικοακουστικό κομμάτι τίποτα λιγότερο από εξαίσιο. Η φωτογραφία του κυρίου Hoyte van Hoytema (ο σταθερός συνεργάτης του Nolan, Wally Pfister, την έκανε για να σκηνοθετήσει το μετριότατο “Transcendence” που είδαμε τον Απρίλιο) σου κόβει την ανάσα, μιλάμε για πλάνα επιπέδου Gravity και ένα κλικ πιο πάνω, καθώς εδώ δε μένουμε μόνο στο «μαύρο» του διαστήματος, αλλά πατάμε και σε άλλους πλανήτες. Τα τοπία εκπληκτικά (πρέπει οπωσδήποτε να πάω Ισλανδία πριν πεθάνω), ενώ για το soundtrack του Hans Zimmer τι να πούμε? Ο άνθρωπος είναι από άλλο πλανήτη. Το μελαγχολικό μοτίβο που ακούμε καθόλη τη διάρκεια της ταινίας είναι πραγματικά αριστουργηματικό.

Θα σταθώ και στις ερμηνείες του cast και δη σε αυτή του McConaughey, του μοναδικού ίσως ηθοποιού που έκανε στροφή 180 μοιρών την περίοδο 2011 – 2012 και από χαζοκωμωδιούλες και περιπετειούλες το γύρισε σε ανεξάρτητα δράματα, αλλά και μεγάλα blockbusters όπως αυτή η ταινία. Δίνει τον καλύτερό του εαυτό ερμηνεύοντας τον πρωταγωνιστή Cooper και προσθέτει άλλη μια δυνατή ερμηνεία στο ανανεωμένο ριζικά βιογραφικό του. Δίπλα του, ένα πραγματικά τεράστιο cast δίνει τις δικές του αξιοσημείωτες ερμηνείες.

Και φτάνουμε στο μελανό σημείο της ταινίας, που δεν είναι άλλο από το σενάριο. Αφενός αξίζει να σημειωθεί πως η ταινία είναι έως ένα πολύ μεγάλο βαθμό επιστημονικά ακριβής. Ο θεωρητικός φυσικός Kip Thorne ήταν γενικός consultant της ταινίας, από το design και το pre-production έως τα γυρίσματα και τα visual effects, ενώ ο αδερφός του σκηνοθέτη και σεναριογράφος της ταινίας, Jonathan Nolan, σπούδασε αρκετά από τα κεφάλαια της Σχετικότητας στο California Institute of Technology, γράφοντας παράλληλα το σενάριο της ταινίας. Όπως είπε χαρακτηριστικά ο Thorne: « Ό,τι δείτε στην οθόνη σας είναι βασισμένο στη Γενική Θεωρία της Σχετικότητας του Einstein ».

Αφετέρου όμως, το σενάριο του “Interstellar” αντιμετωπίζει το εξής πρόβλημα: Αφιερώνει το μεγαλύτερο μέρος του στις ανθρώπινες σχέσεις, κάτι που, αν και είναι είμαι σίγουρος πως γράφτηκε με τις καλύτερες προθέσεις στο μυαλό, μπολιάζεται δυστυχώς με άπειρα μελοδραματικά κλισέ, προσπαθώντας να κρυφτεί κάτω από την πραγματικά εξαιρετική σκηνοθεσία του Nolan. Κάποιες φορές το καταφέρνει, κάποιες άλλες όχι. Αλλά αυτά τα 169 λεπτά (τα οποία δεν είναι τόσο κουραστικά όσο ακούγονται) δε θα έπρεπε για κανένα λόγο να φτιάχνουν εν τέλει ένα τόσο απλό μήνυμα όσο το: «Η αγάπη είναι η κινητήριος δύναμη του Σύμπαντος». Όταν λοιπόν βγαίνουν οι κριτικοί και δηλώνουν: «Καλό το “Interstellar”, αλλά ο Nolan δεν είναι Kubrick», έχουν αναμφισβήτητα δίκιο.

Ακόμα και έτσι όμως, δε χωρά αμφιβολία πως το “Interstellar” είναι μια ταινία που πρέπει να ειδωθεί στη σκοτεινή κινηματογραφική αίθουσα και δη σε μια τεράστια οθόνη, και όχι στην τηλεόραση ή στο PC σας, όταν με το καλό βγει σε Blu-Ray/DVD. Στην απέναντι πλευρά του Ατλαντικού η τεχνολογία IMAX κάνει θραύση, εμείς δυστυχώς εδώ δεν έχουμε τέτοιες πολυτέλειες (εκτός από το Πλανητάριο νομίζω). Προσωπικά, θα δω την ταινία και δεύτερη φορά, παρά τα πολλά και τρανταχτά μειονεκτήματά του, το “Interstellar” δεν είναι μια ταινία που θα ξεχαστεί και, αν μη τι άλλο, ο Christopher Nolan είναι μάστορας όταν θέλει να δίνει τροφή για σκέψη στο πεινασμένο κινηματογραφικό κοινό.

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 3.5/5


Για το Movie Heat,
Άγγελος Νομικός

Για περισσότερες κριτικές ταινιών και κινηματογραφικά νέα, επισκεφτείτε τη σελίδα μας στο: facebook.com/movieheat

Κριτική: Ιλόνα Αγγελίδου, Film Critiques

“Interstellar” ο τίτλος μιας από τις πιο πολυσυζητημένες ταινίες της χρονιάς και όχι άδικα. Ένα πομπώδες υπερθέαμα ξετυλίγεται μπροστά στα μάτια μας και σίγουρα εντυπωσιάζει και με το παραπάνω.
Υπόθεση : Στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον, τα περιβαλλοντικά προβλήματα έχουν καταστήσει την ζωή στον πλανήτη γη δυσμενή. Ο Cooper (Matthew McConaughey) πρώην πιλότος και μηχανικός της NASA, είναι πλέον ένας αγρότης όπως και το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού και επίσης ένας χήρος πατέρας δυο παιδιών. Μαζί με την πανέξυπνη κόρη του Murph (Mackenzie Foy) βρίσκουν τις συντεταγμένες για την βάση της NASA. Εκεί ο Cooper ξανασυναντά έναν παλιό του γνώριμο τον Dr.Brand(Michael Caine) και καλείται να ηγηθεί μιας αποστολής για την εύρεση κατοικήσιμων περιοχών σε άλλους πλανήτες, μιας και η δυνατότητα ζωής στη γη φτάνει προς το τέλος της. Θα καταφέρει τελικά ο Cooper παρά το χωρο-χρονικό παράδοξο να σώσει τη ζωή στον πλανήτη γη και να σμίξει με την οικογένεια του;
Παρά το γεγονός ότι υπάρχουν φανερές επιρροές από διάφορους σκηνοθέτες και ταινίες μέσα στην ταινία (βλ. Kubrick , Cuaron και 2001:The Space Odyssey, Gravity αντίστοιχα) το μόνο σίγουρο είναι ότι ο Christopher Nolan δεν προσπαθεί να γίνει χαλίφης στη θέση του χαλίφη επιχειρώντας να μιμηθεί άλλους, παρά αφήνει την δική του προσωπική σφραγίδα, του τελειομανούς οραματιστή σκηνοθέτη όπως μόνο ο ίδιος ξέρει.
Το σενάριο συνδέεται πανέξυπνα με την σκηνοθετική διαύγεια του Nolan και χάρη σ’ αυτό τα συνολικά 169’ της ταινίας (ευτυχώς) δεν κουράζουν τον θεατή όπως εύλογα κάποιος μπορεί να υποθέσει.
Το κλειδί της ταινίας αυτής κρύβεται στο συναίσθημα, αυτή είναι η κινητήρια δύναμη, η αγάπη. Πιο ειδικά η πρώτη ώρα της ταινίας αφιερώνεται στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι στη γη , και αυτές τις παρατηρούμε στα πλαίσια της οικογένειας του Cooper. Κυρίως σ’ αυτό το σημείο βλέπουμε να χτίζεται η σχέση του Cooper με την κόρη του Murph. Η υπόλοιπη ταινία είναι ένα κράμα παράλληλης αφήγησης των γεγονότων που συμβαίνουν στο διάστημα και αυτών που λαμβάνουν χώρα στη γη.
Ένα υπαρξιακό δράμα- περιπέτεια με εκτεταμένες δόσεις κλισαδούρικου μελοδράματος συνθέτουν πέρα από ένα μεθυστικό οπτικό υπερθέαμα και ένα οπτικοακουστικό κείμενο που δίνει αφορμή για σκέψη.
Στο σενάριο παρατηρούμε αρκετές ανατροπές, στιγμές μεγάλης αγωνίας και ορισμένα σημεία ειρωνείας. Η ταινία αυτή πραγματεύεται ένα τεράστιο ζήτημα, έχει μια υπαρξιακή θεματολογία και με την βοήθεια ποικίλων θεωριών μαγεύει τον θεατή. Το μυστικό είναι το δυνατό συναισθηματικό θέμα, η δυνατή σχέση πατέρα κόρης που ξεπερνά τα εμπόδια χρόνου και χώρου. Ο Nolan δεν αφήνει το υπαρξιακό αδιέξοδο να υπερισχύσει του συναισθήματος ούτε το ανάποδο, αλλά τα παρουσιάζει αλληλένδετα. Μας δείχνει πως ο μικρόκοσμος (οικογένεια) είναι απαραίτητο κομμάτι του μακρόκοσμου (γη). Το τέλος φαντάζει λυτρωτικό και δεν αφήνει μεγάλα ερωτηματικά όπως άλλες ταινίες του πολυσυζητημένου σκηνοθέτη (βλ. Inception).
Η σκηνοθετική δεινότητα του Christopher Nolan σε άψογο συνδυασμό με την ομολογουμένως εξαιρετική φωτογραφία συνθέτουν το κατάλληλο ντουέτο για ένα καλοστημένο blockbuster!
To soundtrack , από τον απερίγραπτα ταλαντούχο Hans Zimmer είναι εκκωφαντικά, ανατριχιαστικά ταιριαστό με το οπτικό κείμενο και αναμενόμενα εξαιρετικό.
Για τον λόγο του αληθές , υπάρχουν και ορισμένες βολικές λύσεις και μελοδραματικά κλισέ που όμως εξυπηρετούν αποτελεσματικά τον ρόλο τους για την επίκληση στο συναίσθημα του θεατή!
Η ειρωνεία δεν λείπει ούτε αυτή, πχ το όνομα της κόρης του Cooper, Murph (από το Murphy’s law) που κατά κάποιον τρόπο είναι μια προοικονομία του ρόλου που θα παίξει η κοπέλα στη επίλυση του όλου ζητήματος της ταινίας.
Μια τόσο μεγάλη παραγωγή είναι αναμενόμενο να έχει και ένα αντιστοίχως αξιόλογο cast ηθοποιών. Ο Matthew McConaughey στον ρόλο του Cooper δείχνει για άλλη μια φορά, πως έχει ωριμάσει υποκριτικά τα τελευταία χρόνια. Η απεικόνιση του Cooper εδώ είναι ευαίσθητη, στωική και άκρως πετυχημένη.Ο Michael Caine στον ρόλο του Dr.Brand δίνει ,όπως πάντα άλλωστε, ρεσιτάλ ερμηνείας και δεν αφήνει χώρο για περαιτέρω σχόλια. Η μικρούλα Murph (Mackenzie Foy) είναι μια ευχάριστη υποκριτικά έκπληξη, μέσα στον ρόλο της ,παρά το νεαρό της ηλικίας της, κλέβει την παράσταση από την Jessica Chastain , η οποία απεικονίζει την Murph σε μεγαλύτερη ηλικία.
Η ερμηνεία της Anne Hathaway ως Dr. Brand καλή , αλλά όχι τόσο αξιόλογη όσο την έχουμε συνηθίσει.
Συμπερασματικά, το “Interstellar” παρά τα μικρά παραπατήματα του είναι μια ταινία με τα όλα της, που υπόσχεται να σας ταξιδέψει για περίπου τρεις ώρες, να σας προβληματίσει και να σας ψυχαγωγήσει. Μην την χάσετε, και επιβάλλεται να την δείτε σε σινεμά, η οθόνη του υπολογιστή παρά είναι μικρή για μια τέτοια ταινία. (Κάτι μου λέει πως θα έχει αρκετές υποψηφιότητες για τα όσκαρ.)
Ιλόνα Αγγελίδου,
Film Critiques
Βαθμολογία : 4/5

http://film-c.blogspot.gr/

Thessaloniki Arts and Culture, http://www.thessalonikiartsandculture.gr

Διαβάστε επίσης

Close