Γάμος: το πέρασμα από το εγώ στο εμείς

Γάμος: το πέρασμα από το εγώ στο εμείς

Ο Γάμος δεν είναι ένα απλό κοινωνικό γεγονός είναι ένας σημαντικός θεσμός που επηρεάζει σοβαρά τη ζωή του ανθρώπου.

Πρόκειται για μια διαδικασία-τελετουργία που σηματοδοτεί τη μετάβαση του ατόμου από μια κατάσταση σε μια άλλη. Είναι ένας ζωτικός θεσμός για την κοινωνία αφού αναγνωρίζεται ως μια νόμιμη ένωση που θα οδηγήσει στη δημιουργία οικογένειας.

Αν και τις τελευταίες δεκαετίες ο γάμος έχει υποστεί πολλές και μεγάλες αλλαγές εξακολουθεί να είναι ο κυριότερος πυρήνας ανάπτυξης των κοινωνικών δομών. Η απόφαση για σύναψη γάμου συνίσταται στο πέρασμα από την επιλογή συντρόφου στην ψυχολογική κατάσταση αποκλειστικής σχέσης με σκοπό το γάμο.

Ο Rapoport διαιρεί τις ψυχικές διαδικασίες αυτής της περιόδου σε ενδοπροσωπικές και διαπροσωπικές:

Στις ενδοπροσωπικές διαδικασίες περιλαμβάνεται η προετοιμασία για το ρόλο του /της συζύγου που επιτυγχάνεται με τη διαφοροποίηση ή απομάκρυνση από άλλους δεσμούς όπως γονείς, αδέρφια, φίλους κλπ που ανταγωνίζονται ή παρεμβαίνουν στη δημιουργία στενής συζυγικής σχέσης .Επίσης η αλλαγή του τρόπου ικανοποίησης διαφόρων αναγκών (σεξουαλικότητας, διασκέδασης, καθημερινής ρουτίνας) από τον ελεύθερο (προγαμιαίο) σε συζυγικό τύπο.

Από την άλλη στις διαπροσωπικές διαδικασίες περιλαμβάνεται η δημιουργία ταυτότητας ζεύγους, η ανάπτυξη αμοιβαίας σεξουαλικής σχέσης καθώς και κοινού συστήματος επικοινωνίας αλλά ταυτόχρονα κοινό «μέτωπο» επικοινωνίας με τους τρίτους (συγγενείς, φίλοι),αμοιβαίος τρόπος λήψης κοινών αποφάσεων και τέλος ανάπτυξη αμοιβαίων ικανοποιητικών προτύπων και στάσεων σχετικά με την επαγγελματική απασχόληση του καθενός.

Δηλαδή, το ζευγάρι καλείται να αναπτύξει αυτό που συστημικά αποκαλείται συμμαχία του ζευγαριού, με συγκεκριμένoυς ρόλους, πρότυπα συναλλαγής και όρια. Το πρώτο διάστημα του γάμου συχνά επιφυλάσσει ποικίλες συγκρούσεις και απογοητεύσεις, καθώς δοκιμάζονται οι προσδοκίες του καθενός και όλα αυτά τα θέματα βρίσκονται ακόμα υπό διαπραγμάτευση.

Χαρακτηριστικό είναι ότι η άφιξη του πρώτου παιδιού δηλαδή του τρίτου ανθρώπου που εισάγεται στη δυαδική σχέση των δύο συζύγων συμβαίνει πολύ συχνά, ενόσω ακόμα οι σύζυγοι προσπαθούν “να τα βρουν” μεταξύ τους.

Η δυάδα τώρα γίνεται τριάδα κι αυτό αποτελεί την αρχή μιας σειράς ανακατατάξεων στη σχέση τους, που φέρνει μεγάλη χαρά, αλλά και σημαντική αναταραχή και αποσταθεροποίηση. Από τον τρόπο που θα επιτευχθεί ξανά ισορροπία στο σύστημα, εξαρτάται η πορεία της οικογενειακής ζωής και η σχέση του ζευγαριού, αλλά και η ανάπτυξη του νέου μέλους, του παιδιού.

Γράφει η Άννα Ντίζου
Σύμβουλος ψυχικής υγείας-μουσικοθεραπεύτρια

Πηγή: psychorropia.gr

Thessaloniki Arts and Culture 

 

 

Διαβάστε επίσης

Close