10 + 1 ελληνικά βιβλία για το καλοκαίρι, από τον Luis Gómezbeck

10 + 1 ελληνικά βιβλία για το καλοκαίρι, από τον Luis Gómezbeck

Αλλά και για κάθε άλλη εποχή!

Ο Luis Gómezbeck, προτείνει Έλληνες συγγραφείς.

Αφήνω για λίγο τα λατινοαμερικάνικα βιβλία για να σας προτείνω δέκα συν ένα αγαπημένα μου ελληνόφωνα αναγνώσματα, τα οποία κάνουν παρέα στη βιβλιοθήκη μου με άλλα κλασσικά (οικουμενικά) εξίσου αγαπημένα.

Προτείνω για το φετινό καλοκαίρι έργα Ελλήνων συγγραφέων και μόνο, διότι στο ελληνικό καλοκαίρι ταιριάζει η ελληνική λογοτεχνία.

Αφήνω εκτός τα ιερά τέρατα της νεοελληνικής λογοτεχνίας και επικεντρώνομαι σε «μικρότερους» συγγραφείς που απλώς με γοήτευσαν.

—————————————————————————-

1. ΑΝΕΠΙΔΟΤΟΙ ΕΡΩΤΕΣ
Περικλής Κοροβέσης
Ηλέκτρα

Ένας επιτυχημένος εμπορικός συγγραφέας, πρώην μαοϊκός και νυν αλκοολικός και αμετανόητος ερωτύλος, μπορεί να μεταμορφωθεί σε πιστό και αφοσιωμένο σύζυγο; Ιδού το ερώτημα για τον Ιταλό Μπρούνο Μπατίστι, που αν και μεσήλικας πλέον, ερωτεύεται παράφορα τη γοητευτική οικονόμο του από την Εσθονία, τη Λουντμίλα. Ωστόσο, κανένας πραγματικός έρωτας δεν μπορεί να ανθίσει σε θερμοκήπιο. Διαφορετικές πόλεις, όπως η Μόσχα, το Ταλίν, η Στοκχόλμη, οι Συρακούσες, παρεμβαίνουν καθοριστικά στην ιστορία τους. Ακραίες καταστάσεις, όπως το εμπόριο λευκής σαρκός, οι ναζί, οι αστυνομικοί, οι διεφθαρμένοι συνδικαλιστές, ακόμα και η σικελική μαφία, δημιουργούν ένα νοσογόνο περιβάλλον για τη ζωή του ερωτευμένου ζευγαριού.

2. Η ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
Νίκος Θέμελης
Κέδρος

Έξι πρόσωπα αφηγούνται ισάριθμες ιστορίες και συνθέτουν συγχρόνως την περιπέτεια ζωής του κεντρικού ήρωα και των σχέσεών τους μαζί του. Σχέσεις εξουσίας και καταπίεσης, φιλίας και έρωτα, ελευθερίας και δημιουργίας. Σε έναν κόσμο που φεύγει και σε έναν κόσμο που έρχεται, στα τέλη του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ου αιώνα δηλαδή, κάποιοι αναζητούν καινούργιες εμπειρίες, ιδέες, οράματα. Πρόσωπα και κουβαλούν την ιστορία των προγόνων τους και αποφασίζουν να γράψουν τη δική τους. Πιστεύοντας σε θεμελιώδεις αξίες αντλούν δύναμη, ακόμα κι όταν όλα έρχονται ανάποδα.

3. ΚΑΤΙ ΘΑ ΓΙΝΕΙ, ΘΑ ΔΕΙΣ
Χρήστος Οικονόμου
Πόλις

Δεκάξι ιστορίες από τα Καμίνια, τη Νίκαια, τη Δραπετσώνα. Από τον ντόκο των Κρητικών, από το ουζερί «Υπάρχω», από το φουγάρο της ΔΕΗ στο Κερατσίνι. Ιστορίες για τράπεζες που παίρνουν σπίτια, για σπίτια που παίρνουν φωτιά, για όνειρα που γίνονται στάχτη. Για το σκοτάδι που ζει στη διπλανή πόρτα. Εκεί όμως, όπου μεγαλώνει ο φόβος μεγαλώνει και εκείνο που σώζει από τον φόβο. Φτώχεια, ανεργία, ανασφάλεια απέναντι στους μετανάστες, βία, χαμένα όρια, αλλά και έξω καρδιά και αλληλεγγύη. Στο επίκεντρο στέκει ο σύγχρονος προλετάριος, γηγενής ή μετανάστης, με ή χωρίς ταξική συνείδηση.

4. ΛΟΓΙΑ ΦΤΕΡΑ
Χρήστος Χωμενίδης
Πατάκης

Ο αοιδός Τήνελλος φτάνοντας στο τέλος της ζωής του αποφασίζει να εξιστορήσει τη ζωή του στον εγγονό του. Από τα παιδικά του χρόνια στα παράλια της Ιωνίας, ως δούλο στο παλάτι του βασιλιά, μέχρι που τον είδε ο διάσημος αοιδός Αναβάτης και τον πήρε μαζί του. Μέσα από αυτή τη σχέση γνωρίζει τη δόξα, την προδοσία και τον έρωτα. Όντας ξακουστός ποιητής και ενώ βρίσκεται στο απόγειο της καριέρας του, αποφασίζει να τα αφήσει όλα και να ζήσει με τη γυναίκα, η οποία τον περιμένει στο Λευκαντί, Εύβοιας. Ωστόσο, ένα τυχαίο και δραματικό γεγονός τον καθιστά ναυαγό σε ένα μέρος που δεν υπάρχει. Το νησί με το όνομα Γαρίδα, δεν το ξέρει κανείς και οι κάτοικοί του πιστεύουν ότι δεν υπάρχει ζωή πέρα από αυτό. Μάταια προσπαθεί να ξεφύγει και να επιστρέψει στην προηγούμενη ζωή του. Τότε συνειδητοποιεί ότι δεν έχει ελπίδα και αποφασίζει να φτιάξει τη ζωή του εκεί. Εκεί αποκτά και οικογένεια, καρπός της οποίας είναι και ο αγαπημένος του εγγονός, ο Όμηρος.

5. Ο ΘΕΙΟΣ ΠΕΤΡΟΣ ΚΑΙ Η ΕΙΚΑΣΙΑ ΤΟΥ ΓΚΟΛΝΤΜΠΑΧ
Απόστολος Δοξιάδης
Καστανιώτης

Ένας νεαρός «ερευνά» τη ζωή του θείου του. Ο θείος Πέτρος υπήρξε μια μαθηματική διάνοια, διέπρεψε στα νιάτα του σε πανεπιστημιακή έδρα του εξωτερικού, αλλά ξαφνικά τα παράτησε όλα, γύρισε στην Αθήνα και εδώ και χρόνια ζει απομονωμένος σε ένα σπιτάκι στην Εκάλη. Καλλιεργεί τον κήπο του, δεν έχει ίχνος κοινωνικής ζωής, εκτός από τις σπάνιες φορές που πηγαίνει στη σκακιστική λέσχη. Για την οικογένειά του είναι ο αποτυχημένος της ζωής. Ο ανιψιός, έχοντας και αυτός κλίση στα μαθηματικά, ζητά τη γνώμη του θείου του στο κατά πόσο νομίζει ότι είναι προικισμένος. Εκείνος τότε του θέτει το εξής μαθηματικό πρόβλημα: «να αποδείξει ότι κάθε ζυγός αριθμός μεγαλύτερος του 2 μπορεί να εκφραστεί ως άθροισμα δύο πρώτων». Πρόκειται δηλαδή για την «Εικασία του Γκόλντμπαχ». Ο θείος όμως, βάζει τον ανιψιό να ορκιστεί ότι δεν θα ακολουθήσει ποτέ τον κλάδο των μαθηματικών εάν δεν λύσει το πρόβλημα. Θα το λύσει τελικά;

6. ΠΑΝΤΑ ΚΑΛΑ
Παύλος Μάτεσις
Καστανιώτης

Μια αλλιώτικη γειτονιά. Μια αθηναϊκή γειτονιά. Μια γυναικοκρατούμενη γειτονιά. Πρωταγωνίστριες είναι γυναίκες. Γυναίκες πολύχυμες, πολυπράγμονες, προληπτικές, αμόρφωτες, φωνακλούδες και πεπεισμένες ότι όλες είναι πανέμορφες και γοητευτικές. Για κάθε γυνή χτυπιέται και πλαντάζει ένας τουλάχιστον ανήρ. Οι άνδρες είναι μπακάληδες, φορτηγατζήδες, αστυφύλακες, υδραυλικοί και πρακτικοί αρχαιολόγοι. Όλοι αγροτικής δομής. Όλοι άνθρωποι του αισθήματος και που λιποθυμούν κατ’ εξακολούθηση από έρωτα. Οι γυναίκες διαπράττουν μονίμως αισθηματικές αυτοκτονίες (που δεν πετυχαίνουν όμως ποτέ). Μαζί κυκλοφορούν και δύο νέες καλόγριες, που κατασκευάζουν κούκλες αγίων. Εδώ η ξυπόλυτη Μούσα φοράει ψηλοτάκουνα και η Ποίηση, μεταμφιεσμένη σε κομμώτρια, περιφέρεται ως λαθρομετανάστρια.

7. ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΤΗΣ ΠΕΤΑΛΟΥΔΑΣ
Ισίδωρος Ζουργός
Πατάκης

Βόρεια Ελλάδα. Δυο οικογένειες. Τρεις γενιές. Από την Ανατολική Ρωμυλία και την Αδριανούπολη στα τέλη του 19ου αιώνα και από τα καμένα χωριά των φυλετικών ανταγωνισμών στη Μακεδονία της ίδιας εποχής, έως τη σημερινή Θεσσαλονίκη, οι πόλεμοι, η προσφυγιά, ο ιδρώτας και τα πάθη τόσων χρόνων έρχονται και στραγγίζουν στη συνάντηση ενός άνδρα και μιας γυναίκας κάτω από περίεργες συνθήκες: εγκλωβίζονται στο ασανσέρ ενός δημόσιου κτιρίου παραμονές του δεκαπενταύγουστου. Αποκλείονται εκεί μέσα για τρεις μέρες χωρίς να μπορούν να ειδοποιήσουν κανέναν και για να «σκοτώσουν» την ώρα, ο καθένας διηγείται τη δική του οικογενειακή ιστορία, η οποία φτάνει σε βάθος εκατό, άλλοτε βασανιστικών και άλλοτε ελπιδοφόρων, χρόνων.

8. ΤΑ ΔΕΙΠΝΑ ΤΗΣ ΕΚΑΤΗΣ
Λεωνίδας Καλλιδώνης
Μοντέρνοι Καιροί

Μια μανιακή κατά συρροή δολοφόνος σκοτώνει άνδρες σε κάθε πανσέληνο, αφήνοντας σημειώματα χαραγμένα στα κορμιά των άψυχων αρσενικών. Τα εγκλήματα πραγματοποιούνται σαν προσφορά στη θεά Εκάτη. Ο δημοσιογράφος Αλέξης Αβερκίου κυνηγά την αποκλειστικότητα των ερευνών των εγκλημάτων. Ο περίεργος συγκάτοικος του δημοσιογράφου και μια σειρά ατόμων δημιουργούν ένα γαϊτανάκι μυστηρίου. Ο Αλέξης Αβερκίου όμως, γίνεται μέρος των άψογα προμελετημένων εγκλημάτων, που γίνονται πάντα υπό το φως της πανσελήνου. Έντεκα πανσέληνοι. Έντεκα δείπνα για την Εκάτη, η οποία ζητά αίμα για να εξαγνίσει τους σκάρτους γιους της. Θα προλάβει να δειπνήσει για δωδέκατη φορά;

9. ΤΟ ΜΑΥΡΟ ΒΙΒΛΙΟ
Γεώργιος Γιαννόπουλος
Κοχλίας

Δύο νέοι ερωτεύονται παράφορα και έρχονται αντιμέτωποι με τη σκληρή πραγματικότητα της ζωής. Οι οικογένειές τους αντιδρούν έντονα στον εφηβικό τους έρωτα, που είναι καταδικασμένος να αποκαλύψει όσα οι μεγάλοι και οι ώριμοι θέλουν να κρύψουν. Καθώς δοκιμάζονται από τα πάθη τους, οι πρωταγωνιστές μαθαίνουν να αναγνωρίζουν την άλλη όψη του μύθου, τα μικρά και μεγάλα μυστικά των μηχανισμών της εξουσίας, των υπηρετών της, των εμπόρων της. Μέσα σε ένα πλαίσιο «σύγχρονης πληροφορίας», οι νεαροί εραστές ανακαλύπτουν τους παραμορφωτικούς αντικατοπτρισμούς των κοινωνικών και προσωπικών σχέσεων, το ανθρώπινο πάθος, τις δυνατότητες αυτογνωσίας.

10. ΞΥΠΟΛΥΤΟ ΣΥΝΝΕΦΟ
Τάκης Θεοδωρόπουλος
Ωκεανίδα

Οι θεοί, συνταξιούχοι εδώ και πολλούς αιώνες, ξέχασαν τον Δαίμονα που είχαν στείλει στην Αθήνα για να καθοδηγήσει τον Σωκράτη. Και αυτός, λίγο πριν εγκαταλείψει το σύμπαν των ανθρώπων, αποφασίζει να αφηγηθεί την ιστορία των καιρών εκείνων. Πώς έφτασε στην πόλη στα χρόνια του Πελοποννησιακού Πολέμου. Πώς συνάντησε τον αλλόκοτο προστατευόμενό του. Για ποιον λόγο ο Αριστοφάνης αποφάσισε να γράψει τις «Νεφέλες», όπου παρουσιάζει έναν Σωκράτη αιθεροβάμονα, ο οποίος διδάσκει στους μαθητές του πώς να γλιτώνουν από τα χρέη τους χωρίς να τα πληρώσουν. Ο κωμωδιογράφος διασύρει τον ήρωά του και την ίδια στιγμή τον κάνει διάσημο. Ο Σωκράτης, ο Αριστοφάνης, η ώριμη πλην όμως πάντοτε γοητευτική Ασπασία, ο αυτάρεσκος Αλκιβιάδης και η συνέλευση των θεών που κυβερνούν το ανθρώπινο σύμπαν, δρουν σε μια Αθήνα που ακολουθεί τον δρόμο της μοίρας της ανάμεσα στον πολεμικό ηρωισμό, την πολιτική αλαζονεία και το μεγαλείο των αισθημάτων.

+1. ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΤΟΥ ΕΥΚΛΕΙΔΗ
της “δικιάς μας” Κωνσταντίνας Τασσοπούλου
Οσελότος

Τα καλοκαίρια της δεκαετίας του ’80 διαρκούσαν τρεις ολόκληρους μήνες. Είχαν παιδιά που παραθέριζαν με τον παππού και τη γιαγιά στο χωριό, διότι οι γονείς εργάζονταν. Είχαν παγωτό ξυλάκι με επικάλυψη που δεν ήταν σοκολάτα. Είχαν μπάνια πρωί και απόγευμα. Είχαν γάϊδαρο, κατσίκα και κότα. Είχαν ηλεκτρονικά στο καφενείο που δούλευαν με πενηντάρικο και λεβιέ, όχι με οθόνη touch screen και ευρώ. Μάρτυρας όλων αυτών είναι ο μικρός Ευκλείδης, ο οποίος αποτυπώνει μια ολόκληρη εποχή, «φωτογραφίζοντας» στιγμές από δικά του καλοκαίρια, με λεζάντες κλεμμένες από την Ευκλείδεια Γεωμετρία, από μαθηματικές, αξιωματικές κουβέντες που στέκουν σταθερές, λαμπερές, πεντακάθαρες. Τα καλοκαίρια του μικρού Ευκλείδη είναι ένα κύμα μνημών. Είναι ο τρόπος που έβλεπε τα πράγματα ως παιδί. Είναι ο τρόπος που τα κοίταξε μεγαλώνοντας. Είναι θερινές φωτογραφίες με λέξεις.

Καλό καλοκαίρι!

Καλή ανάγνωση!

Διαβάστε επίσης

Close