Άννα Καλουτά: Η Πρώτη Κυρία της Ελληνικής Επιθεώρησης

Άννα Καλουτά: Η Πρώτη Κυρία της Ελληνικής Επιθεώρησης

Σπάνια, ίσως μοναδική περίπτωση ταλέντου, λάμψης και αντοχής.

Δεν είναι μικρό πράγμα να υπάρχεις στη σκηνή ως πρωταγωνίστρια για εβδομήντα χρόνια, από την παιδική ηλικία μέχρι τη χρυσή ωριμότητα. Και μπορεί να αποχώρησε επίσημα από τη σκηνή το 1994, ωστόσο μέχρι τις αρχές του 2009 που πραγματοποιούσε δημόσιες εμφανίσεις, θαυμάζαμε με το στόμα ανοιχτό τη ζωντάνια της, το κέφι της, τη διαύγεια του πνεύματός της και την ακτινοβολία της.

Η Ειρήνη-Άννα Καλουτά γεννήθηκε στην Αθήνα 29 Σεπτεμβρίου 1918, κόρη του Στέφανου Καλουτά, από οικογένεια βυρσοδεψών στη Σύρο (γι’ αυτό και η Σύρος την έχει τιμήσει και της έχει φτιάξει εκεί το δικό της καμαρίνι) και της Μανιάτισσας Κατίνας Γερακουλάκου.

Ο πατέρας τους ήταν τύπος μποέμ και αναστάτωνε τη ζωή της οικογένειάς του με τις αταξίες του και τις περιπέτειές του. Κάποια στιγμή βρέθηκε στη Σμύρνη με τον ελληνικό στρατό και η ηρωική κυρά-Κατίνα αποφάσισε να τον ακολουθήσει μαζί με τις κόρες τους.

Τα κορίτσια έχουν αρχίσει να πηγαίνουν σχολείο όταν γίνεται η καταστροφή της Σμύρνης. Ο πατέρας συλλαμβάνεται αιχμάλωτος, ενώ, μέσα στον πανικό και τον τρόμο η μάνα χάνει τα δυο παιδιά της, για λίγες ώρες την Άννα αλλά για αρκετό καιρό τη Μαρίκα, την οποία βρίσκει ένας φαντάρος και την… πουλάει για 300 δραχμές σε ένα άτεκνο ζευγάρι στη Χίο.

Έναν χρόνο μετά, την αναγνωρίζει κάποιος φίλος του πατέρα τους και ενημερώνει την οικογένειά της που έχει πια επιστρέψει στην Αθήνα και θεωρεί τη Μαρίκα πεθαμένη ότι το κοριτσάκι ζει. Με πολύ κόπο η κυρά-Κατίνα καταφέρνει να πάρει πίσω το παιδί της και ξεκινάει έναν αγώνα για να θρέψει τις δυο κόρες της μόνη της, αφού έχει χωρίσει από τον γυναικά σύζυγό της.

Η Άννα Καλουτά τελείωσε το Δημοτικό σχολείο θηλέων της Ιονίου Σχολής, μαζί με την αδελφή της Μαρία εσωτερικές, ενώ παράλληλα εργάζονταν, δίνοντας παραστάσεις στο θέατρο Κοτοπούλη. Ακολουθεί το Γυμνάσιο στο Δραγάτσειο. Σχολείο και θέατρο συμβαδίζουν για 12 χρόνια. Η μελέτη γίνεται στα διαλείμματα των παραστάσεων.Άννα Καλουτά: Η Πρώτη Κυρία της Ελληνικής Επιθεώρησης

Η καριέρα της Άννα Καλουτά ξεκίνησε σε ηλικία 4,5 χρόνων όταν η ηθοποιός και θιασάρχης Μαρίκα Κοτοπούλη την πήρε μαζί με την αδελφή της Μαρία, τα δύο «Καλουτάκια», στο θέατρο βοηθώντας ουσιαστικά την οικογένεια να ανακάμψει μετά το θάνατο του πατέρα της Στέφανου Καλουτά. Δεν άργησε όμως να ανακαλύψει ένα μεγάλο ταλέντο. Το πρώτο έργο στο οποίο έπαιξε ήταν “Η στοργή” του Μπατάι (πρόζα) στο θέατρο Μαρίκας Κοτοπούλη.

Ακολούθησαν το “Πανηγύρι” του Χόρν και ο “Πόλεμος”. Η επιτυχία και η αναγνώριση ήρθαν πολύ γρήγορα στα δύο αυτά μικρά παιδιά τα οποία παράγοντες και κρητικοί του θεάτρου καθώς και το θεατρόφιλο κοινό τα ονόμασαν Παιδιά Θαύματα. Παίξανε με όλους τους μεγάλους ηθοποιούς, “τα ιερά τέρατα” του Ελληνικού Κινηματογράφου (Κοκκίνης, Μαυρέας, Αυλωνίτης, Μακρής, Λογοθετίδης, Χόρν κλπ). Εμφανίστηκε σε 14 ελληνικές κινηματογραφικές ταινίες.

Κατά τη διάρκεια του Πολέμου του 1940 υπηρέτησε ως σωφερίνα στον όρχο των αυτοκινήτων. Αμέσως μετά, οι αδελφές Καλουτά, ο Τραΐφόρος κι η Βλαχοπούλου εντάσσονται στο δυναμικό του θεάτρου Μοντιάλ όπου μαζί με τον Μάνο Φιλιππίδη, τον Μίμη Κοκκίνη, την Ηρώ Χαντά και βέβαια τη Σοφία Βέμπο γράφουν ιστορία με τις πολεμικές επιθεωρήσεις που παρουσιάζουν με εξαιρετική επιτυχία.

Η Άννα Καλουτά ντύνεται ευζωνάκι για να αναβιώσει ένα παλιό νούμερο από τα Πολεμικά Παναθήναια του 1912 και κάνει το κοινό να παραληρεί: “Εν δυο, εν δυο, φουστανέλα, τσαρούχι, φουνταφές…” Ταυτίζεται τόσο πολύ με τον ρόλο αυτόν που δεν θα τον εγκαταλείψει στη μετέπειτα καριέρας της. Κάθε τόσο θα παρουσιάζεται μια αφορμή για να ντυθεί και πάλι τσολιάς… γι’ αυτό και της προσέδωσαν αργότερα το όνομα “το Τσολιαδάκι”, ενώ η εθελοντική της βοήθεια στον αγώνα ήταν διαρκής από οποιαδήποτε θέση, άλλοτε εμψυχώνοντας τους στρατιώτες και τους τραυματίες και άλλοτε προσφέροντας υλικά.

Άννα Καλουτά: Η Πρώτη Κυρία της Ελληνικής Επιθεώρησης

Μετά τον πόλεμο το 1945 φεύγουν για το εξωτερικό και κάνουν διεθνή καριέρα. Στη Νέα Υόρκη αναγνωρίζουν το ταλέντο τους και συνεργάζονται μαζί τους μεγάλοι ηθοποιοί όπως οι Μωρίς Σεβαλιέ, Τίνο Ρόσσι, Ούμα Σουμάκ, Λίαν Χάρβεν. Συμμετείχαν σε παραστάσεις στα μεγαλύτερα θέατρα του κόσμου στο Karnezi Hall της Νέας Υόρκης, στο Pallas Theatre στο Λονδίνο, στη Sale Gavaux στο Παρίσι, Mason In Table στο Ντιτρόιτ των ΗΠΑ. Έπαιξαν όλα τα είδη του θεάτρου πρόζα, οπερέτα, μουσική κωμωδία, επιθεώρηση, τραγωδία.

Άννα Καλουτά: Η Πρώτη Κυρία της Ελληνικής Επιθεώρησης

Επίσης έπαιξαν σε όλα τα αρχαία θέατρα της Ελλάδος Επίδαυρο, Φιλίππους, Λυκαβηττό, Βεάκειο. Από το 1967 η Άννα Καλουτά έκανε καριέρα μόνη της ως ηθοποιός, χορογράφος, σκηνοθέτης μέχρι το 1995 όπου και αποχώρησε από τη σκηνή με το έργο “και μαζί και μόνος”, για λόγους υγείας. Πίστευε ότι ο καλλιτέχνης πρέπει να φεύγει στην ώρα του. Η ίδια αισθανόταν ότι δεν έφυγε ποτέ από το θέατρο.

Ήταν η μοναδική ηθοποιός που είχε παίξει σε όλα τα θέατρα του κόσμου, όλα τα είδη του θεάτρου με 14 παραστάσεις την εβδομάδα για 70 συνεχή χρόνια. Στον πόλεμο μαζί με την αδελφή της Μαρία, έπλεκαν φανέλες, ψυχαγωγούσαν τους τραυματίες στα Νοσοκομεία και έχουν πραγματοποιήσει πλήθος εκδηλώσεων επίσημων, ημιεπίσημων, φιλανθρωπικών.

Είχε 42 διακρίσεις μεταξύ των οποίων και 4 παράσημα του Προέδρου της Δημοκρατίας, του Ερυθρού Σταυρού, του Δήμου Αθηναίων, Ρόταρι, Λάιονς. Κατείχε το Βραβείο της Πρώτης Κυρίας της Επιθεωρήσεως από την Ακαδημία Κορφιάτικων Βραβείων. Την αποκαλούσαν την καλύτερη πρέσβειρα της Ελλάδος. Πήρε την θέση στο διαγωνισμό του “Σαρλώ” στις ΗΠΑ.

Άννα Καλουτά: Η Πρώτη Κυρία της Ελληνικής Επιθεώρησης

Η Άννα Καλουτά φέρεται να διατηρούσε δεσμό με τον Λάμπρο Κωνσταντάρα σε νεαρή ηλικία. Απεβίωσε στις 17 Απριλίου του 2010 στην Αθήνα.

Πηγές: el.wikipedia.org, whoiswhogreece.com, m.eirinika.gr

Επιμέλεια κειμένου: Μαρία Κάπλα

Διαβάστε επίσης

Close