«Κορίτσια ο Μπάρκουλης!»

«Κορίτσια ο Μπάρκουλης!»

Ο Ανδρέας Μπάρκουλης γεννήθηκε στον Πειραιά στις 4 Αυγούστου 1936. Από τα εφηβικά του χρόνια συμμετείχε σε διάφορες παραστάσεις αρχαίας τραγωδίας με το θίασο των Σπύρου Μουσούρη – Κρινιώς Παπά, παράλληλα με τις θεατρικές σπουδές του στη Σχολή του Κωστή Μιχαηλίδη.

Η επεισοδιακή γνωριμία με τον Κατράκη
Πριν η καριέρα του στο θέατρο και στον κινηματογράφο απογειωθεί, υπήρξε ένας από τους αγαπημένους μαθητές του Κωστή Μιχαηλίδη. Ο αείμνηστος ηθοποιός ήξερε ότι «είχε στα χέρια του» κάτι πολύτιμο. Έτσι, μία μέρα του είπε να πάει να βρει τον Μάνο Κατράκη: Σου στέλνω έναν από τους καλούς μου μαθητάς να του δώσεις τον «Άνθρωπο του διαβόλου» Ο Κατράκης ήταν ενημερωμένος και περίμενε το νεαρό ηθοποιό στο καμαρίνι του. Όταν ο Μπάρκουλης έφτασε, τον διαπέρασε δέος.

Στάθηκε μπροστά στον Κατράκη και έχασε τα λόγια του. Ο μεγάλος ηθοποιός άρχισε να του μιλά με την χαρακτηριστική φωνή κι έπειτα του έδωσε το έργο που είχαν προσυμφωνήσει. Ο Μπάρκουλης μετά βίας είχε καταφέρει να αρθρώσει δυο κουβέντες. «Κερωμένος, υπνωτισμένος, ρομποταρισμένος έφυγα. Και στη διαδρομή που πήγαινα προς την έξοδο, είχε αρχίσει εν τω μεταξύ και έμπαινε και λίγος κόσμος, εγώ κατουρήθηκα».

Η πρώτη του εμφάνιση στο θέατρο έγινε το 1956 με τον «Κορυδαλλό» του Ζαν Ανούιγ και στον κινηματογράφο ένα χρόνο αργότερα στην ταινία του Κώστα Ανδρίτσου «Μαρία η Πενταγιώτισσα», δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Το θελκτικό παρουσιαστικό του, η ευγενική φυσιογνωμία και η φυσική του γοητεία, γρήγορα τον καθιέρωσαν ως τον πιο δημοφιλή πρωταγωνιστή του ελληνικού κινηματογράφου της εποχής εκείνης.

Εμφανίστηκε σε περισσότερες από 100 ταινίες, παίζοντας κυρίως δεύτερους ρόλους σε δραματικές ταινίες, όπως «Κοινωνία ώρα Μηδέν» (1966), «Κοντσέρτο για πολυβόλα» (1967), «Όλγα Αγάπη μου» (1968), αλλά και κωμωδίες, όπως «Μια Ιταλίδα στην Ελλάδα» (1958), «Διακοπές στην Αίγινα» (1958), «Η Μουσίτσα»(1959), «Μην είδατε τον Παναή» (1962), «Το Δόλωμα» (1964), «Τζένη Τζένη» (1965), «Ησαΐα μη Χορεύεις» (1969), «Μια τρελή τρελή σαραντάρα» (1970) και η «Θεία μου η χίπισσα» (1970).

Εξαιρετική ήταν και η πορεία του στο θέατρο μέχρι το 1973, όταν μία υπόθεση με ναρκωτικά τον έφερε αντιμέτωπο με τη δικαιοσύνη. Προφυλακίστηκε, αλλά αφέθηκε ελεύθερος με εγγύηση και το 1974 έφυγε στην Αμερική. Εκεί ασχολήθηκε με το τραγούδι και όταν επέστρεψε στην Ελλάδα, το 1983, αφοσιώθηκε στο ποιοτικό θέατρο, ερμηνεύοντας με μοναδική ευαισθησία σπουδαίους ρόλους μέχρι το τέλος της δεκαετίας του ‘80. Προβλήματα υγείας, όμως, τον απομάκρυναν σχετικά νωρίς από το θέατρο, ενώ συνέχισε με σποραδικές εμφανίσεις στην τηλεόραση τη δεκαετία του ‘90.

Η περούκα
Σε ένα σημείο του βιβλίου «Κορίτσια, ο Μπάρκουλης… και άλλα δεινά», ο ηθοποιός αναφέρεται στην εμπειρία του στην Αμερική και αποκαλύπτει «γιατί δεν ξαναφόρεσα ποτέ την περούκα. Εκεί μόνο αισθάνθηκα άντρας. Έμπαινα στη μαυράδικη ντισκοτέκ και δεν γύριζε κανένας να δει τον “Κορίτσια ο Μπάρκουλης”. Γύριζαν να δουν αυτόν που ήμουνα, και είχα, δόξα τω Θεώ, πολύ νταλαβέρι εκεί.

Όταν ζούσα στην Αμερική έκανα παρέα σχεδόν αποκλειστικά με έγχρωμους. Τότε φορούσα ακόμα περούκα και όλοι με αποκαλούσαν “silver man”. Ένα βράδυ, λοιπόν, που έπινα σε ένα μαγαζί, βλέπω ένα υπέροχο θηλυκό με ξυρισμένο κεφάλι να με… παίζει.

Δεν τολμούσα να πλησιάσω μη βρεθώ ξαφνικά με κανένα μαχαίρι καρφωμένο στην πλάτη μου. Στο τέλος μού κάνει νόημα και πάμε στην τουαλέτα. Της είπα πως ήταν κούκλα και πως θέλω να της κάνω έκπληξη. Τράβηξα την περούκα και τα έχασε. Την έβαλα στην τσέπη και από τότε δεν την ξαναφόρεσα ποτέ. Άρχισα να βρίσκω κάτι βαθύτερο μέσα μου, μάλλον έναν εαυτό που μόλις μου συστηνόταν. Γεια σου μάγκα μου. Είσαι πιο πολλά από όσα νόμιζες…».

Ο γάμος με την Αλέκα Στρατηγού
«Καλό κορίτσι, μεγάλη Αγάπη, τα πάθη μας χώρισαν… Έζησα καλά με την Αλέκα, ήταν από τους νεανικούς έρωτες αυτούς που ξυπνάς και πιστεύεις πώς όλα είναι αγνά, όμορφα και μεθαύριο θα καλυτερεύσουν κι άλλο. Ήταν δέκα χρόνια μεγαλύτερή μου. Την λάτρεψα την Αλέκα! Μετά την ταινία “Η χαρτοπαίχτρα” άρχισε να μοιάζει με την καθημερινότητά μας. Η Αλέκα έπαιζε μερόνυχτα κι εγώ βολτάριζα με γκομενίτσες, αθώα φλερτ, χωρίς να επιδιώκω το σεξ, μήπως και την ταρακουνήσω…. ‘Ενα βράδυ το τελευταίο μας, την προσκάλεσα για φαγητό, της ανακοίνωσα πώς δεν αντέχω άλλο να αναμετριέμαι με την τράπουλα κι έφυγα…» αναφέρεται στην βιογραφία του για την Αλέκα Στρατηγού!

Η Καρέζη, η Βουγιουκλάκη, η Ματούλα
Από την ζωή του όμως πέρασαν και πολλές άλλες, επώνυμες γυναίκες ανάμεσά τους η Ματούλα, η Τζένη Καρέζη και η Αλίκη Βουγιουκλάκη. Στην αυτοβιογραφία του αναφέρεται και στο χαστούκι που του είχε δώσει η Αλίκη Βουγιουκλάκη στην ταινία «Έρωτας στους αμμόλοφους». Το χαστούκι ήταν τόσο φυσικό, που ο ηθοποιός έφυγε από το πλάνο -όπως έπρεπε- από την δύναμη της Αλίκης.

Η σχέση του με την Τζένη Καρέζη δημιουργήθηκε στην ταινία «Τζένη- Τζένη». Ο έρωτας τους τελείωσε όταν η ηθοποιός πήγε στην Γαλλία για σπουδές και απομακρύνθηκαν. Ο ίδιος έχει αποκαλύψει για την Τζένη Καρέζη: «Το 1966 έπαιξα στην ταινία «Τζένη Τζένη». Η ταινία είχε εκπληκτική επιτυχία εισπρακτικά κόβοντας πάνω από 560.000 εισιτήρια κατά τις πρώτες προβολές της.

Στην ταινία ερωτεύθηκα και ενώθηκα με την Τζένη στην σπηλιά του Μπεκίρη. Το κινηματογραφικό της όνομα είναι σπηλιά της νεράιδας. Κούκλα μου, κούκλα μου… Τρύπωνα στο σκάφος και έλιωνα στα χείλη της και στις ματάρες της, πέρασαν έτσι κάποιοι μήνες και κυκλοφορούσαμε σαν ζευγάρι και το παραμύθι ζωντάνευε. Όταν έφυγε στην Γαλλία για σπουδές ηθοποιίας απομακρυνθήκαμε».

Με την Ματούλα γνωρίστηκαν όταν εκείνη ήταν 13 χρονών και ο Ανδρέας Μπάρκουλης έκανε γυρίσματα κοντά στο σπίτι της. Ήταν ο πρώτος άντρας που μπήκε στην ζωή της.

Ο Ανδρέας Μπάρκουλης έκανε ακόμη δυο γάμους. Έναν με άδοξο τέλος με την Έφη Αναστασίου και έναν ακόμη το 2001 με την Μαρία, τη γυναίκα που τον στήριξε τα τελευταία χρόνια. Με την Μαρία έχουν αποκτήσει και ένα γιο, ενώ ο ηθοποιός έχει και δυο ακόμη παιδιά εκτός γάμου.

Τα τελευταία χρόνια της ζωής του αντιμετώπιζε προβλήματα υγείας. Μετά από πολύμηνη παραμονή στο νοσοκομείο “Αγία Όλγα”, απεβίωσε από καρδιοαναπνευστικά προβλήματα στις 23 Αυγούστου 2016, σε ηλικία 80 ετών.

Κινηματογράφος
Μαρία Πενταγιώτισσα (1957)
Τρία παιδιά βολιώτικα (1957)
Όλα για το παιδί της (1958)
Ο Μιμίκος και η Μαίρη (1958)
Μια Ιταλίδα στην Ελλάδα (1958)
Μακριά από τον κόσμο (1958)
Το κορίτσι της αμαρτίας (1958)
Οι καβγατζήδες (1958)
Έρωτας στους αμμόλοφους (1958)
Διακοπές στην Αίγινα (1958)
To τρελοκόριτσο (1958)
Ο Θύμιος τα’ κανε θάλασσα (1959)
Πσιτ…κορίτσια! (1959)
Το παραστράτημα μιας αθώας (1959)
Όταν το μίσος κυβερνά (1959)
Ναυάγια της ζωής (1959)
Η μουσίτσα (1959)
Η λίμνη των στεναγμών (1959)
Ο Γιάννος και η Παγώνα (1959)
Ένας βλάκας και μισό (1959)
Έγκλημα στο Κολωνάκι (1959)
Μπουμπουλίνα (1959)
Ανθισμένη αμυγδαλιά (1959)
Τσακιτζής, ο προστάτης των φτωχών (1960)
Στρατιώτες δίχως στολή (1960)
Η Σταχτοπούτα (1960)
Το νησί της αγάπης (1960)
Δον Ζουάν για κλάματα (1960)
Μετά την αμαρτία (1960)
Λύτρωσε με αγάπη μου (1960)
Το κορίτσι του δρόμου (1960)
Κασσιανή υμνωδός (1960)
Χριστίνα (1960)
Το αγόρι που αγαπώ (1960)
Η Χιονάτη και τα εφτά γεροντοπαλίκαρα (1960)
Στο κατώφλι της αμαρτίας (1961)
Τα νιάτα θέλουν έρωτα (1961)
Μην κλάψεις για μένα (1961)
Ματωμένα στέφανα (1961)
Μάνα μου, παραστράτησα (1961)
Καραγκούνα (1961)
Ήρθες αργά (1961)
Πεζοδρόμιο (1962)
Όταν ξυπνά το παρελθόν (1962)
Κλάψε φτωχή μου καρδιά (1962)
Υπέροχη οπτασία (1962)
Καταραμένη γενιά (1962)
Εξομολογήσεις μιας μητέρας (1962)
Η Ελληνίδα και ο έρωτας (1962)
Έγκλημα στην Ομόνοια (1962)
Ο διάβολος και η ουρά του (1962)
Αγνή και ατιμασμένη (1962)
Αγάπη γραμμένη με αίμα (1962)
Μην είδατε τον Παναή (1962)
Τον βρήκαμε τον Παναή (1962)
Μάνα, γιατί με γέννησες (1963)
Λίγο πριν ξημερώσει (1963)
Η καρδιά της μάνας (1963)
Φυγή (1963)
Τρία κορίτσια από το Αμέρικα (1964)
Σχολή για σοφερίνες (1964)
Ενωμένοι στη ζωή και στο θάνατο (1964)
Το δόλωμα (1964)
Αλύγιστη στη ζωή (1964)
Και οι… 14 ήταν υπέροχοι (1964)
Ο ξυπόλητος πρίγκιπας (1966)
Κρουαζιέρα του τρόμου (1966)
Κοινωνία ώρα μηδέν (1966)
Τζένη – Τζένη (1966)
Βίβα Ρένα (1967)
Ο σπαγκοραμμένος (1967)
Μιας πεντάρας νιάτα (1967)
Κονσέρτο για πολυβόλα (1967)
Πολύ αργά για δάκρυα (1968)
Όλγα, αγάπη μου (1968)
Το μαύρο στάχυ (1968)
Στα σύνορα της προδοσίας
Το σταχολόγιο (1969)
Όταν η πόλις πεθαίνει (1969)
Ησαΐα μη χορεύεις (1969)
Γυμνοί στο δρόμο (1969)
Ένας άφραγκος Ωνάσης (1969)
Αστέρια στο βούρκο της ακολασίας (1969)
Ο Άγιος Νεκτάριος (1969)
Η ζούγκλα των πόλεων (1970)
Η θεία μου η χίπισσα (1970)
Πρόκλησις (1970)
Ο προδότης πρέπει να πεθάνει (1970)
Μια ζωή χωρίς αγάπη (1970)
Μια τρελή τρελή σαραντάρα (1970)
Κρίμα το μπόι σου (1970)
Ένας τρελός γλεντζές (1970)
Ζητείται επειγόντως γαμπρός (1971)
Υπερήφανοι αετοί (1971)
Ιδιωτική μου ζωή (1971)
Ένας υπέροχος άνθρωπος (1971)
Η εφοπλιστίνα (1971)
Πιο θερμή και απ’ τον ήλιο (1972)
Έρωτας και προδοσία (1972)
Ο εχθρός του λαού (1972)
Διαμάντια στο γυμνό σου σώμα (1972)
Τα παιδιά των λουλουδιών (1973)
Ένα ελεύθερο κορίτσι (1973)
Οι απάνθρωποι (1973)
Σπίτι στους βράχους (1974)
Η βαλίτσα του παπά (1978)
Η ερωμένη (1982)
Μ’ αγαπάς; (1989)
Αλέξανδρος και Αϊσέ (2001)

Τηλεόραση
Οι έμποροι των εθνών (1973)
Το δίλημμα (1986)
Το μυστικό του Άρη Μπονσαλέντη (1990)
Το γαλάζιο διαμάντι (1991)
Αμαρτίες γονέων (1993)

Πηγές: enimerotiko.gr, SanSimera.gr, mixanitouxronou.gr

Επιμέλεια κειμένου: Μαρία Κάπλα

Διαβάστε επίσης

Close