Από την ταινία "Η εκδρομή"

Τάκης Κανελλόπουλος (1933 – 1990), ο σκηνοθέτης του έρωτα και της ουτοπίας

Όταν είδα πάλι μια ταινία του αείμνηστου Τάκη Κανελλόπουλου, προικισμένου σκηνοθέτη και ευαίσθητου πολίτη, θυμήθηκα μια εκδρομή που κάναμε μαζί του μια παρέα καλών φίλων.

Επισκεφτήκαμε τις γιορτές του 1971 τα χιονισμένα βουνά της Φλώρινας  και τη λίμνη Πρέσπα. Ο Τάκης είχε αρχικά την ιδέα να πάμε στο Βίτσι, καθώς το γνώριζε από τα γυρίσματα της ταινίας  του «Ουρανός» (1962).  Στην πορεία όμως, λόγω των δυσκολιών που δημιουργούσε ο τόπος προορισμού, αλλάξαμε πρόγραμμα…takiskanellopoulos1

Αφορμή εκείνης της εξόρμησης στάθηκε μια φωτογραφία του πατέρα μου στα χιονισμένα βουνά της Αλβανίας. Την κρατούσα μαζί μου όταν ο Τάκης μας κάλεσε σε μια ιδιωτική -κρυφή θα την έλεγα- προβολή στον κινηματογράφο «STUDIO” επί της Βασιλίσσης Όλγας στη Θεσσαλονίκη. Πρόβαλλε την ταινία του «Εκδρομή» (1966).

Ήταν η περίοδος που ένιωθε αφάνταστα απογοητευμένος. Παρά το γεγονός ότι κατάγονταν από μια συντηρητική, θα έλεγα, οικογένεια  και δεν κινδύνευε ως ένας …εκ παραδόσεως «εχθρός της πατρίδας», ένιωθε καταπιεσμένος από τις συνθήκες που επικρατούσαν στο καθεστώς της δικτατορίας, ιδιαίτερα για ζητήματα καλλιτεχνικά…

Στην προβολή παρευρίσκονταν καμιά δεκαριά φίλοι, ανάμεσα στους οποίους οι αείμνηστοι Αλέκα Αναγνωστοπούλου, η Marion Stone μια Αμερικάνα δημοσιογράφος με επικριτική συμπεριφορά απέναντι στο καθεστώς, ο κυνηγημένος από τη χούντα δημοσιογράφος Γιώργος Γάτος (έφθασε κρυφά στην Θεσσαλονίκη) και ο Γιάννης Τσαρούχης, που ήρθε για δυο μέρες από το Παρίσι στη Θεσσαλονίκη.

Την προβολή ακολούθησε ένα μεταμεσονύκτιο γλέντι σε μπουζουκτσίδικο στο Καραμπουρνάκι. Καθώς ήταν προχωρημένη η νύχτα, μείναμε μόνο εμείς, οι μουσικοί και μερικοί του προσωπικού. Πρώτο μπουζούκι ήταν ο Κόκκορας (Γιώργος Ρουσσάκης), γνωστός του Κανελλόπουλου και του Τσαρούχη από παλιότερα. Το οριεντάλ της Αλέκας ήταν όπως πάντα  θαυμάσιο. Το ίδιο και το καθιερωμένο ζεϊμπέκικο του Τσαρούχη!

Κουβέντα στην κουβέντα ο Τάκης μας διηγήθηκε ιστορίες από τα γυρίσματα της ταινία του «Ουρανός», που έγιναν στο Βίτσι και στην Καστοριά. Είχε επίκεντρο τον Ελληνοϊταλικό πόλεμο του 1940 – 41, το αγαπημένο του θέμα, κυρίαρχο και σε πολλά κείμενά του που προόριζε για σενάρια ταινιών του.

Ύστερα επικεντρώθηκε στην «Εκδρομή» κι όπως πάντα έκλεισε με αφηγήσεις για τον μεγάλο του έρωτα, μια Πολωνέζα που γνώρισε στο Μόναχο, όπου σπούδαζε.

Έγραψε πολλά γι’ αυτή και πιο πολύ για τα ταξίδια τους με το τραίνο, που πάντα τον έθελγε κι είχε θέση στις διηγήσεις του. Ψάχνω να βρω μερικά χειρόγραφα  που μου έδωσε…  Ήταν σκέψεις του για τα σενάρια των μετέπειτα ταινιών του  «Η τελευταία άνοιξη» (1972) και «Σόνια» (1980).
takiskanellopoulos6
Αλβανία, 1941. Κύρκος Αικατερινάρης, στο κέντρο, ανάμεσα σε δύο στρατιώτες

Ο Τάκης Κανελλόπουλος ο ρομαντικός σκηνοθέτης και πρόδρομος του ελληνικού ποιητικού κινηματογράφου μας άφησε παντοτινά, δέκα χρόνια μετά τη «Σόνια» της ουτοπίας του… Έφυγε νέος και πικραμένος, όπως άλλωστε συμβαίνει και με πολλούς άλλους άξιους και ανιδιοτελείς πολίτες στη χώρα που πολύ συχνά «τρώει» τα παιδιά της, τους πολίτες που θα μπορούσαν να προσφέρουν πολλά…

takiskanellopoulos3

takiskanellopoulos4

1971 – Χριστούγεννα στη Φλώρινα. Γ. Αικατερινάρης

takiskanellopoulos7

takiskanellopoulos5

Χριστούγεννα στη Φλώρινα. Τ. Κανελλόπουλος, Γ. Αικατερινάρης

Φιλμογραφία Τάκη Κανελλόπουλου

–        Ταινίες μικρού μήκους

    Μακεδονικός γάμος (1960, σκηνοθεσία, σενάριο, μοντάζ)

    Θάσος (1961, σκηνοθεσία, σενάριο, μοντάζ)

    Καστοριά (1969, σκηνοθεσία, σενάριο, μοντάζ)

–        Ταινίες μεγάλου μήκους

    Ουρανός (1962, σκηνοθεσία, σενάριο, μοντάζ)

    Εκδρομή (1966, σκηνοθεσία, μοντάζ)

    Παρένθεση (1968, σκηνοθεσία, παραγωγή, μοντάζ)

    Η τελευταία άνοιξη (1972, σκηνοθεσία, σενάριο, παραγωγή)

    Το χρονικό μιας Κυριακής (1975, σκηνοθεσία, σενάριο)

    Ρομαντικό σημείωμα (1978, σκηνοθεσία, σενάριο, μοντάζ, κοστούμια)

    Σόνια (1980) (σκηνοθεσία, σενάριο, μοντάζ)

takiskanellopoulos2

Του Γιάννη Κ. Αικατερινάρη
Πηγή: eranistis.net

Thessaloniki Arts and Culture 

 

 

Διαβάστε επίσης

Close