Room, κριτική ταινίας

Room, κριτική ταινίας

Σκηνοθεσία: Lenny Abrahamson

Ηθοποιοί: Brie Larson, Jacob Tremblay, Joan Allen, William H. Macy, Sean Bridgers, Tom McCamus, Amanda Brugel, Joe Pingue, Cas Anvar

Κριτική: Κασσάνδρα Γαλάτου, Movie Heat

Μια ταινία για την οποία έχουμε ακούσει πολλά, μια ταινία που ανυπομονούσαμε να καταφτάσει στις ελληνικές αίθουσες: “Room”. Και το αποτέλεσμα μας αφήνει όχι απλώς ασπροπρόσωπους, αλλά συγκλονισμένους, τόσο όσον αφορά τη σπουδαιότητα της έβδομης τέχνης, αλλά και το μεγαλείο της ανθρώπινης ζωής.

Η υπόθεση της ταινίας είναι η εξής: “Ο πεντάχρονος Jack (Jacob Tremblay) έχει μεγαλώσει σε ένα δωμάτιο δέκα τετραγωνικών, στο οποίο συνεχίζει να ζει με τη μητέρα του (Brie Larson). Ώσπου εκείνη αποφασίζει πως έφτασε η ώρα να ξεγελάσουν τον άντρα που τους κρατά φυλακισμένους (Sean Bridgers) εκεί και να βγουν στον έξω κόσμο.”

Τέσσερις οσκαρικές υποψηφιότητες για αυτό το απίστευτο φιλμικό αριστούργημα του Lenny Abrahamson: Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας, Διασκευασμένου Σεναρίου και Α’ Γυναικείου Ρόλου για την Brie Larson. Αν θέλετε την γνώμη μου, η κοπέλα το έχει ήδη στο τσεπάκι της. Αξίζει να σημειωθεί το γεγονός πως έχει αποσπάσει ήδη μια Χρυσή Σφαίρα για την καταπληκτική ερμηνεία της. Αν και στην πραγματικότητα, αυτός που κλέβει την παράσταση είναι ο μικρός Jacob Tremblay. Συγκλονιστικός, μαγευτικός. μια αποκάλυψη. Οι δυο τους με ευκολία μπορούν να θεωρηθούν ένα από τα πιο δυνατά ερμηνευτικά δίδυμα που έχουμε δει τα τελευταία χρόνια.

Η ταινία είναι αστείρευτα συγκινητική. Είναι από τις ελάχιστες ταινίες που μπορούν να προκαλέσουν δάκρυα από τα πρώτα της λεπτά και σε όλη την διάρκειά της. Ο λόγος είναι απλός: Το έργο θέτει σε αμφισβήτηση αξίες που όλοι μας θεωρούμε δεδομένες, όπως το να βλέπουμε τον ήλιο το πρωί, τον ουρανό, τα δέντρα, τα ζώα. Ο μικρός Jack τα θεωρεί «εξωγήινα» καθώς δεν έχει έρθει ποτέ σε επαφή μαζί τους, πέραν της τηλεόρασης. Η ιδέα αυτή είναι ασύλληπτη και φαντάζει εξωφρενική. Μήπως θα έπρεπε να αισθανόμαστε ευγνώμονες και κατά κάποιον τρόπο προνομιούχοι που είμαστε σε θέση να απολαμβάνουμε όλα τα παραπάνω? Τα μικροπροβλήματα της ζωής μοιάζουν τόσο ασήμαντα, άμα σκεφτούμε πως θα μπορούσαμε να μην δούμε ποτέ τον ήλιο να ανατέλλει, να αγνοούμε πλήρως την ύπαρξή του ή να το θεωρούμε κάτι εξωπραγματικό. Η ταινία δίνει μια ιδιαίτερα αισιόδοξη νότα αναφορικά με αυτό το θέμα και αποτελεί έναν πραγματικό ύμνο στην ζωή, της οποίας την σπουδαιότητα τείνουμε να ξεχνάμε.

Το σενάριο της ταινίας είναι γραμμένο από την Emma Donoghue και βασισμένο στο ομότιτλο μυθιστόρημα της ίδιας, εμπνευσμένο από παρόμοια περιστατικά εγκλεισμού, που εκτοξεύουν στα ύψη την ανθρώπινη σκληρότητα και διαστροφή. Ίσως γι’αυτό η ταινία μας αγγίζει τόσο πολύ: ξέρουμε πως έχει συμβεί στα αλήθεια… Περαιτέρω προβληματισμοί δημιουργούνται σχετικά με θέματα όπως οι οικογενειακοί δεσμοί και η αυθαιρεσία των ΜΜΕ.

Μια κινηματογραφική εμπειρία που κόβει την ανάσα, σηκώνει την τρίχα, φέρνει δάκρυα στα μάτια και δεν μπορεί να φύγει από το μυαλό του θεατή. Κυρίως όμως, μοιάζει να αποτελεί ένα δημιούργημα που μπορεί να αλλάξει την οπτική της ζωής. Μετά την προβολή της ταινίας, δεν θα προβληματίζεστε έντονα για ανούσια θέματα που σας απασχολούσαν στο παρελθόν. Γιατί, πολύ απλά, θα έχετε συνειδητοποιήσει πως ανά πάσα στιγμή μπορείτε απλά να βγείτε έξω και να κοιτάξετε τον ουρανό… Και η ταινία καθιστά κατανοητό το γεγονός πως μεγαλύτερο και ομορφότερο δώρο από αυτό δεν υπάρχει.

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 4.5/5

Για το Movie Heat,
Κασσάνδρα Γαλάτου

Για περισσότερες κριτικές ταινιών και κινηματογραφικά νέα, επισκεφτείτε τη σελίδα μας στο: facebook.com/movieheat

Κριτική: Παναγιώτης Μήτσικας, Βαθμολογία 4.5/5
Ένα χρόνο μετά το εκκεντρικό, μα πολύ ιδιαίτερο «Frank» με τον Michael Fassbender, o Lenny Abrahamson επιστρέφει στη φιλμογραφία με ένα εκ διαμέτρου διαφορετικό φιλμ. Το «Room», περί ου ο λόγος, μας παραθέτει το γνώριμο θέμα της απαγωγής και της κακοποίησης, αλλά αντίθετα με άλλες ταινίες αυτού του στυλ, χωρίζεται νοητά σε δύο μέρη, ασχολούμενο εξίσου με την ψυχοσύνθεση του απαχθέντος και τον τρόπο που διαχειρίζεται κάποιος την επακόλουθη ελευθερία από τον απαγωγέα του. Στους κεντρικούς ρόλους, κρύβεται κι ένας από τους κύριους λόγους της επιτυχίας του «Room»: η εξαιρετική Brie Larson και -κυρίως- ο πρωτοεμφανιζόμενος child actor, Jacob Tremblay, ξεχωρίζουν με την ερμηνευτική τους ωριμότητα, διαχειριζόμενοι δύσκολες συναισθηματικές καταστάσεις.
Σε έναν τρομακτικά μικρό, κλειστοφοβικό χώρο, ζει ο 5χρονος Jack και η μητέρα του. Καθημερινά, η μητέρα προσπαθεί να μεγαλώσει το παιδί της στον περιορισμένο αυτό χώρο, με ασκήσεις και επινοήσεις (σε θέματα που δε μπορει να κατανοήσει το νεαρο του μυαλό), ενώ η μοναδική επαφή με τον έξω κόσμο είναι ο φεγγίτης στην οροφή. Πέρα από αυτόν όμως, η ατέλειωτη καθημερινότητα του διδύμου διακόπτεται ανά στιγμές από την επίσκεψη του «Old Nick», του ψυχικά διαταραγμένου ατόμου που έχει απαγάγει τη νεαρή γυναίκα και την κρατά φυλακισμένη εδώ και 7 χρόνια. Δεχόμενη την καθημερινή κακοποίηση του δεσμώτη της και καταβάλλοντας τεράστια προσπάθεια για να τα βγάλει πέρα μαζί με το γιο της, η νεαρή θα καταστρώσει ένα σχέδιο για να δώσει τέλος στο μαρτύριο τους.
Ο Ιρλανδος σκηνοθέτης μας δείχνει απτά παραδείγματα της ικανότητας του να σκηνοθετεί με την ίδια ένταση κωμωδία και δράμα, ένα χρόνο μετά το «Frank». Εδώ θα δώσει πνοή, σάρκα και οστά στο μυθιστόρημα της Emma Donoghue, που υπογράφει και το σενάριο, έχοντας μάλιστα να διαχειριστεί μία εξαιρετικά πολύπλοκη συναισθηματική κατάσταση. Από την πλευρά της μητέρας, το «Δωμάτιο» αντιπροσωπεύει τη φυλακή της, ένα καθημερινό μαρτύριο που φαίνεται να μην έχει τέλος. Για τον Jack, είναι ο μοναδικός κόσμος που ξέρει: αγνοεί πως υπάρχει οποιαδήποτε άλλη έκφανση της πραγματικότητας πέρα από τους τοίχους του δωματίου. Αυτό το δίπολο όμως, δεν είναι η μοναδική αντιπαραβολή συναισθημάτων που θα δούμε στην ταινία, καθώς μετά την ελευθέρωση μάνας και γιου, η επιστροφή στην πραγματικότητα θα γίνει με πολύ διαφορετικούς όρους για τον καθένα τους.
Στην όλη δραματουργική ατμόσφαιρα, θα βοηθήσει ιδιαίτερα το μουσικό score του Stephen Rennicks, ανεπαίσθητο ανά στιγμές και με σπουδαίες grande κορυφώσεις σε κομβικά σημεία του φιλμ.
Με τέλεια ισορροπία των δύο νοητών μερών του, με τον νεαρό Jacob Tremblay να φαίνεται ικανός να σαρώσει κάθε παιδικό διαγωνισμό ερμηνείας και τη Brie Larson να σιγοντάρει, το Room είναι ένα από τα πιο στιβαρά δράματα της φετινής χρονιάς.
Παναγιώτης Μήτσικας

Thessaloniki Arts and Culture, http://www.thessalonikiartsandculture.gr

Διαβάστε επίσης

Close