Μικρά Αγγλία, κριτική ταινίας

Μικρά Αγγλία, κριτική ταινίας

Σκηνοθεσία: Παντελής Βούλγαρης, Ηθοποιοί: Πηνελόπη Τσιλίκα, Σοφία Κόκκαλη, Αννέζα Παπαδοπούλου, Αντρέας Κωνσταντίνου, Μάξιμος Μουμούρης, Βασίλης Βασιλάκης, Ειρήνη Ιγγλέση, Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη, Κατερίνα Αντωνακάκη, Ιωάννα Πιάτα, Χρήστος Καλαβρούζος.

Βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα της Ιωάννας Καρυστιάνη (η οποία έγραψε και το σενάριο της ταινίας), η «Μικρά Αγγλία» είναι η 11η ταινία του Παντελή Βούλγαρη (αν δε συμπεριλάβουμε και τα ντοκιμαντέρ που έχει σκηνοθετήσει) και ένα από τα ωριμότερα έργα του.

Η υπόθεση της ταινίας είναι η εξής: “Στην Άνδρο της δεκαετίας του ’30, η Μίνα (Αννέζα Παπαδοπούλου), σύζυγος ναυτικού (Βασίλης Βασιλάκης) που λείπει διαρκώς σε ταξίδια, παντρεύει την κόρη της Όρσα (Πηνελόπη Τσιλίκα) με τον νεαρό καπετάνιο και πλοιοκτήτη Νίκο Βατοκούζη (Μάξιμος Μουμούρης) και όχι με τον ορφανό υποπλοίαρχο Σπύρο Μαλταμπέ (Αντρέας Κωνσταντίνου) με τον οποίο είναι ερωτευμένη. Όταν όμως ο τελευταίος γίνει περιζήτητος καπετάνιος, θα παντρευτεί τη μικρότερη κόρη της Μίνας, τη Μόσχα (Σοφία Κόκκαλη), αναστατώνοντας έτσι επικίνδυνα την οικογενειακή καθημερινότητα.”

Fotor0801164129 3 520 2013 8 1 16 46 0 b

O 73χρονος σκηνοθέτης, με άρτια αφηγηματική τεχνική, μας δίνει ένα ελληνικό «έπος», με κύριο θέμα του μια ιστορία αγάπης που διαρκεί μια 15ετία (ολόκληρη η ταινία καλύπτει χονδρικά ένα φάσμα 20 χρόνων – από τις αρχές της δεκαετίας του ’30 έως τα τέλη της δεκαετίας του ’40/αρχές δεκαετίας του ‘50). Η φωτογραφία της ταινίας είναι εκθαμβωτική. Τα πλάνα της Άνδρου, περισσότερο «Αγγελοπουλικά» παρά τουριστικά θα έλεγε κανείς, είναι χάρμα οφθαλμών. Κύματα και εξωτερικά πλάνα του νησιού δένουν αρμονικά με το υπέροχο soundtrack της ταινίας (απαλές μελωδίες στο πιάνο από την Κατερίνα Πολέμη) και συνθέτουν ένα πανέμορφο οπτικοακουστικό θέαμα.

Το μεγάλο όπλο της ταινίας είναι αναμφίβολα οι ερμηνείες, πρωτίστως οι γυναικείες. Από την πανέμορφη Πηνελόπη Τσιλίκα στο ρόλο της εύθραυστης Όρσας, στην εντυπωσιακά καλή Σοφία Κόκκαλη που εντυπωσιάζει στο δύσκολο ρόλο της Μόσχας (αναμφίβολα ο ρόλος με τις περισσότερες αλλαγές στην προσωπικότητα του χαρακτήρα), και από εκεί στην εξαιρετική Αννέζα Παπαδοπούλου στο ρόλο της αυστηρής Μίνας, της ταλαιπωρημένης μητέρας των κοριτσιών που ναι μεν «αδικεί» τις κόρες της, αλλά τις αγαπά και τις πονά και τις δύο τόσο πολύ. Οι άνδρες από την άλλη, πειστικοί και αυτοί στους ρόλους τους, με τον Αντρέα Κωνσταντίνου να μας δίνει έναν ανήσυχο, γεμάτο ζωή Σπύρο, το Μάξιμο Μουμούρη να ερμηνεύει ήρεμα το ρόλο του Νίκου και τον προσωπικά αγαπημένο μου Βασίλη Βασιλάκη να δίνει μία όμορφη ερμηνεία στο ρόλο του Σάββα, του συζύγου της Μίνας και πατέρα των κοριτσιών, που έλειπε από το αγαπημένο του νησί για μια δεκαετία σχεδόν.

Η «Μικρά Αγγλία» προτείνεται σε όλους τους θεατές, ανεξαιρέτως ηλικίας και κινηματογραφικού γούστου, γιατί είναι μία ταινία – σχεδόν αριστούργημα. Η υπερβολικά μεγάλη διάρκειά της (160 λεπτά) σίγουρα θα κουράσει μερικούς θεατές (μια μεγάλη κοιλιά στη μέση της ταινίας κούρασε και εμένα τολμώ να πω), όμως, 4 χρόνια μετά το άνισο «Ψυχή Βαθιά» (2009), ο Βούλγαρης βρίσκει τον καλό εαυτό του από τις «Νύφες» (2004) και υπογράφει μία από τις καλύτερες ελληνικές ταινίες όλων των εποχών, και, γιατί όχι, μία από τις καλύτερες παγκόσμια ταινίες των τελευταίων χρόνων.

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 4/5, Για το Movie Heat, Άγγελος Νομικός.

Διαβάστε επίσης

Close