Το πρώτο πράγμα που έκανε ο Θεός είναι το ταξίδι

Το πρώτο πράγμα που έκανε ο Θεός είναι το ταξίδι

Εκδήλωση με αφορμή το βιβλίο, προβολή ταινίας “Το βλέμμα του Οδυσσέα”, Τετάρτη 17 Απριλίου 2013, στις 20.00, στο Οξυγόνο, είσοδος ΕΛΕΥΘΕΡΗ

Το Οξυγόνο σας προσκαλεί σε μια βραδιά με τη συγγραφέα Μαργαρίτα Μαντά και το νέο της βιβλίο «…το πρώτο πράγμα που ’κανε ο Θεός είναι το ταξίδι…» Το βλέμμα του Οδυσσέα του Θόδωρου Αγγελόπουλου, Ημερολόγιο γυρισμάτων (εκδ. Μεταιχμιο).

Με αφορμή το βιβλίο η συγγραφέας συνομιλεί με την Ελένη Αποστόλου, πρώην διοικητικό και οικονομικό στέλεχος του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, τον Παναγιώτη Μάμαλη, πολιτικό μηχανικό, πρώην Γενικό Διευθυντή του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης και μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Συλλόγου Φίλων Μουσικής Θεσσαλονίκης, και τον Θωμά Τρικούκη, συγγραφέα και Πρόεδρο του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος.

Θα ακολουθήσει η προβολή της ταινίας Το βλέμμα του Οδυσσέα του Θόδωρου Αγγελόπουλου.

ΤΙ ΕΓΡΑΨΕ Ο ΤΥΠΟΣ

«Με το πέρασμα του χρόνου και τις τέσσερις ταινίες του στις οποίες συμμετείχε η Μαργαρίτα Μαντά, έγινε σχεδόν μέλος της οικογένειας του Αγγελόπουλου, ένας πολύ δικός του άνθρωπος. Γι’ αυτό και το βιβλίο της είναι από αυτές τις εντελώς ανιδιοτελείς, γνήσιες και ουσιαστικές μαρτυρίες, που τόσο έχουμε ανάγκη τώρα που χάσαμε τον ίδιο. Πόσο μάλλον που αφορά την πιο μυθική, περιπετειώδη ταινία του, το Βλέμμα του Οδυσσέα».

ΒέναΓεωργακοπούλου, Η ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ

«Γραμμένο με σύντομες αλλά παραστατικότατες προτάσεις, το ημερολόγιο της Μαντά κάνει ζεστή παρέα στον αναγνώστη γιατί, εκτός του ότι του ανοίγει μια πόρτα στο πνεύμα του Αγγελόπουλου, υμνεί το μεγαλείο της δημιουργίας λέγοντας ότι όσο μεγαλύτερες οι δυσκολίες τόσο πιο απολαυστικό το αποτέλεσμα. Όταν η Μαντά γράφει για ακόμη ένα κερδισμένο πλάνο “που το αγαπήσαμε και μας αγάπησε”, σου σηκώνεται η τρίχα».

Γιάννης Ζουμπουλάκης, ΤΟ ΒΗΜΑ της Κυριακής

«Διαβάζοντας το χρονικό των γυρισμάτων που κρατούσε ανελλιπώς n τριαντάχρονη τότε βοηθός του, θα δούμε τον Αγγελόπουλο με σάρκα και οστά, συγκλονισμένο από τον θάνατο του Τζιαν Μαρία Βολοντέ, αλλά και κατηγορούμενο γι’ απανθρωπιά από τους πιο στενούς του συνεργάτες, θα βιώσουμε την κατάνυξη του συνεργείου όσο κρατάει καθένα από τα θρυλικά του μονοπλάνα, θα μοιραστούμε την αγωνία ή τον θυμό του -πότε για τα τερτίπια του καιρού και πότε για τις επιδόσεις των ηθοποιών-, θα συναισθανθούμε τον ρόλο που έπαιζε n ποίηση στην ίδια την καθημερινότητά του, και κάθε τόσο θα ξεσπάμε κι εμείς σε λυγμούς ανακούφισης επειδή όλα πήγαν κατ’ ευχήν. Γραμμένο πριν από είκοσι περίπου χρόνια και δημοσιευμένο φέτος χωρίς καμία αλλαγή, το κείμενο της Μαντά συνιστά ένα μάθημα ζωής που ανοίγει δρόμους σε κινηματογραφιστές και μη, και ένα σπαρταριστό ταυτόχρονα πορτρέτο του Αγγελόπουλου ως ακριβού φίλου και δασκάλου ψυχής».

Σταυρούλα Παπασπύρου, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ

Όλο το γοητευτικό παρασκήνιο του πληθωρικού σκηνοθέτη καθώς επίσης και όλο το ανθρώπινο δυναμικό από τους βοηθούς μέχρι τους ηθοποιούς, όπως το κατέγραψε η Μαργαρίτα Μαντά. Στο βιβλίο περιλαμβάνονται τα ημερολόγια που κρατούσε η Μαντά στη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας Το βλέμμα του Οδυσσέα του Θόδωρου Αγγελόπουλου. Το υλικό αυτό γράφτηκε εν θερμώ από τη συγγραφέα η οποία συμμετείχε στα γυρίσματα ως σκριπτ, αλλά στην πραγματικότητα ήταν επιφορτισμένη με πολύ περισσότερα, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η ίδια στον πρόλογότης: Βοηθός σκηνοθέτη, γραμματέας παραγωγής, μεταφράστρια, θεματοφύλακας του σεναρίου, αμπιγιέζ ενίοτε, ο άνθρωπος στον οποίο ο Θόδωρος τηλεφωνούσε μεταξύ πέντε με έξι το πρωί για να μοιραστεί τις όποιες αλλαγές, επαναγραφές, αναδομήσεις του σεναρίου είχε δει στον ύπνο του το βράδυ. Και μαζί μ’ αυτές να μου πει κι έναν στίχο από ποίημα δικό του ή από ένα ποίημα των δικών του ποιητών. Όπως μας πληροφορεί στον πρόλογό της η συγγραφέας, το κείμενο αυτό δεν ξεκίνησε ποτέ με σκοπό να γίνει ένα βιβλίο που θα δημοσιοποιηθεί. Τον Απρίλιο του 1995, λίγες μέρες πριν η ταινία πάει στις Κάννες, στα εξηκοστά γενέθλια του σκηνοθέτη, η Μαργαρίτα Μαντά τού χάρισε τα τρία χειρόγραφα τετράδια αυτού του Ημερολογίου λέγοντάς του: «Όταν το διαβάσετε, θα μου κόψετε την καλημέρα, γιατί στις μισές και παραπάνω σελίδες σας βρίζω». Γέλασε, το πήρε και της είπε: «Τότε μπορεί και να ’χει ενδιαφέρον». Λίγες μέρες μετά, ο Αγγελόπουλος ανακοίνωσε στη Μαντά πως αυτό το κείμενο πρέπει οπωσδήποτε να εκδοθεί γιατί είναι η πιο «μπρούτα» καταγραφή του τι είναι γύρισμα μιας δικής του ταινίας. Το βιβλίο δεν κατάφερε να εκδοθεί τότε. Με το ίδιο ακριβώς κείμενο, χωρίς καμία «καλλωπιστική» επέμβαση, σχεδόν είκοσι χρόνια μετά, η έκδοση αυτή κυκλοφορεί τον Φεβρουάριο του 2013. Το κείμενο διανθίζεται με φωτογραφικό υλικό από τα γυρίσματα καθώς και σχετικά ντοκουμέντα.

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ

Η Μαργαρίτα Μαντά γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες, Γαλλική Φιλολογία και Σκηνοθεσία Κινηματογράφου. Συνεργάστηκε με τον Θόδωρο Αγγελόπουλο στις ταινίες: Το Βλέμμα του Οδυσσέα, Μία Αιωνιότητα και μία μέρα, Το Λιβάδι που δακρύζει, Η Σκόνη του Χρόνου. Έχει γράψει και σκηνοθετήσει ταινίες μυθοπλασίας μικρού και μεγάλου μήκους, ντοκιμαντέρ μεσαίου και μεγάλου μήκους, videos για θεατρικές παραστάσεις, εταιρικά videos. Συνεργάστηκε με τον διεθνούς φήμης φωτογράφο JosefKoudelka γράφοντας το κείμενο στο βιβλίο του Περιπλανήσεις – Ακολουθώντας το Βλέμμα του Οδυσσέα (έκδοση Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, 1995) καθώς επίσης και στην έκθεση Περίπλους – 12 Φωτογράφοι του Magnum φωτογραφίζουν τη σύγχρονη Ελλάδα (Μουσείο Μπενάκη, Ιούνιος 2004). Το μυθιστόρημά της με τίτλο Η μνήμη ακίνητη κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ, τον Οκτώβριο του 2002. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

Οξυγόνο, Ολύμπου 81 Τηλ: 2310260085
Τετάρτη 17 Απριλίου 2013, στις 20:00

Διαβάστε επίσης

Close