Πώς να μιλήσουμε σε κάποιον που είναι πάντα αμυντικός;

Πώς να μιλήσουμε σε κάποιον που είναι πάντα αμυντικός;

Οι συγκρούσεις συμβαίνουν συχνά στις προσωπικές σχέσεις, στην εργασία, ακόμη και στο δημόσιο χώρο. Η τριβή μπορεί να είναι απαραίτητη, και μάλιστα υγιής κατά καιρούς.

Ωστόσο, όταν βιώνετε μια σύγκρουση με κάποιον που είναι αμυντικός, μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τη συζήτηση και το αποτέλεσμά της. Αντί να αποφεύγετε τις αντιπαραθέσεις με άτομα που επιδεικνύουν αμυντική συμπεριφορά, ίσως είναι καλύτερο να καταλάβετε γιατί το άλλο άτομο αντιδρά με τον τρόπο που αντιδρά και πώς να επικοινωνήσετε καλύτερα μαζί του.

Τι είναι η αμυντική συμπεριφορά
Η αμυντική συμπεριφορά είναι επιθετική ή υποχωρητική συμπεριφορά ως απάντηση σε αυτό που ένα άτομο αντιλαμβάνεται ως απειλή. Αυτό το είδος αντίδρασης σε ένα πρόβλημα μπορεί να είναι εύκολο να εντοπιστεί. Το ένστικτό σας σάς λέει ότι η συζήτησή σας έχει στραφεί σε σημείο όπου το άτομο φαίνεται να απειλείται για κάποιο λόγο, είτε είναι άμεσα εμφανής είτε όχι.

Γιατί εκφράζεται αυτή η συμπεριφορά
Έρευνα από το 2020 έδειξε ότι οι άνθρωποι χρησιμοποιούν την αμυντικότητα για να δώσουν στον εαυτό τους μια ευκαιρία όταν κάνουν κάτι λάθος. Ένα άτομο μπορεί να γίνει αμυντικό επειδή:

– παραποιεί ή ξεχνά τι συνέβη

– μετατοπίζει την ευθύνη σε άλλους

– προσπαθεί να διατηρήσει την κοινωνική του θέση

– ελαχιστοποιεί τη ζημιά που προκλήθηκε

– αρνείται την ευθύνη

– απομάκρυνση από την κατάσταση.

Οι άνθρωποι μπορεί επίσης να γίνουν αμυντικοί λόγω άγχους. Για παράδειγμα, κάποιος μπορεί να αντιδράσει αμυντικά επειδή αντιλαμβάνεται μια μη απειλητική κατάσταση ως απειλητική.

Πώς να επικοινωνήσουμε με ένα αμυντικό άτομο
Δεδομένου ότι δεν μπορείτε πάντα να αποφεύγετε τις συγκρούσεις, μπορεί να είναι χρήσιμο να λάβετε υπόψη σας αυτές τις συμβουλές και τα κόλπα για αποτελεσματική επικοινωνία, ειδικά με κάποιον αμυντικό.

-Αυξάνουμε την αυτεπίγνωση
Πριν μπορέσετε να εστιάσετε στις αντιδράσεις των άλλων στις συγκρούσεις, είναι καλύτερο να αναπτύξετε την αυτογνωσία σας. Πώς αντιδράτε σωματικά και συναισθηματικά στην κατάσταση και στις αντιδράσεις των άλλων ανθρώπων;

Η κατανόηση του εαυτού σας μπορεί να σας βοηθήσει να ρυθμίσετε τα δικά σας συναισθήματα καθώς και να αποσαφηνίσετε παρεξηγήσεις. Επιπλέον, είναι γενικά καλή ιδέα να παραμένετε ανοιχτόμυαλοι στις ιδέες και τις προοπτικές των άλλων. Η αυτογνωσία θεωρείται μια πτυχή της συναισθηματικής νοημοσύνης (ΣΝ). Η έρευνα δείχνει ότι η ΣΝ:

– αναπτύσσει ευέλικτες μεθόδους αντιμετώπισης. Αυτές εφαρμόζονται στις κοινωνικές προκλήσεις, το κοινωνικό στρες και τις διαπροσωπικές συγκρούσεις.

– ενισχύει τη συναισθηματική ρύθμιση. Βοηθά στη μείωση των αρνητικών συναισθημάτων σας, ενώ αυξάνει τα θετικά συναισθήματα.

– αναπτύσσει υποστηρικτικά κοινωνικά δίκτυα. Αποκτάτε μεγαλύτερη επίγνωση της ποιότητας των σημερινών κοινωνικών σας σχέσεων και του τρόπου με τον οποίο μπορείτε να τις βελτιώσετε κινούμενοι προς τα εμπρός.

-Δηλώσεις με το «Εγώ»
Μία από τις πιο αποτελεσματικές μεθόδους επικοινωνίας με ένα αμυντικό άτομο είναι η χρήση δηλώσεων «εγώ». Αυτό σημαίνει ότι διαμορφώνετε τα αποτελέσματα της κατάστασης γύρω από την προσωπική σας εμπειρία και όχι στο τι έκανε λάθος το άλλο άτομο ή τι μπορεί να σημαίνει αυτό για εκείνον ως άτομο.

Για παράδειγμα, «τα λόγια σου με έκαναν να νιώσω ότι κάνω πάντα κακή δουλειά ή ότι δεν μπορώ να ικανοποιήσω τις ανάγκες σου», μπορεί να βοηθήσει ένα αμυντικό άτομο να καταλάβει καλύτερα πώς νιώθουμε, σε σχέση με το «είσαι πραγματικά πολύ κακός επειδή μου φώναξες!».

-Απομακρυνόμαστε
Η αποφυγή της σύγκρουσης δεν είναι πάντα υγιής. Ωστόσο, όταν τα συναισθήματα είναι πολύ έντονα, μπορείτε να απομακρυνθείτε ή να αποφύγετε προσωρινά το άλλο άτομο. Στη συνέχεια, μπορείτε να προσεγγίσετε ξανά το θέμα όταν και οι δύο πλευρές είναι ήρεμες και έτοιμες να το αντιμετωπίσουν με πιο ανοιχτό μυαλό.

Ένας μεσολαβητής μπορεί επίσης να είναι χρήσιμος για την επίλυση του θέματος. Αν πιάνετε τον εαυτό σας να τρέφεται από τον θυμό του άλλου ατόμου και να γίνεται ακόμα πιο θυμωμένος ως απάντηση, ίσως ένα τρίτο μέρος μπορεί να προσεγγίσει το θέμα.

-Αποφεύγουμε τον ανταγωνισμό
Προσπαθήστε να παραμείνετε μη ανταγωνιστικοί όταν πλησιάζετε κάποιον σε άμυνα. Όταν η ενέργειά σας είναι ανταγωνιστική, ο τόνος σας μπορεί να παρερμηνευτεί ως επιθετικός ή μη συνεργάσιμος, γεγονός που μπορεί να προκαλέσει την αύξηση της έντασης από την άλλη πλευρά. Εξετάστε το ενδεχόμενο να αντιδράσετε με ανταγωνιστικό ή δυναμικό τρόπο μόνο όταν υπάρχει έκτακτη ανάγκη, όπως όταν κάποιος κινδυνεύει ή όταν υπάρχουν σοβαρές ανησυχίες για την ασφάλεια.

-Προσαρμοζόμαστε, εντός λογικών ορίων
Όταν προσαρμόζεστε σε μια αμυντική συμπεριφορά, πιθανότατα δεν θα ικανοποιήσετε τις ανάγκες σας. Ωστόσο, μπορεί να είναι πρακτικό όταν:

– ένα άτομο κάνει λάθος

– το θέμα είναι πιο σημαντικό για τους άλλους

– η διευθέτηση της σύγκρουσης είναι πιο σημαντική από τη διαφωνία.

Ίσως είναι καλύτερο να μην χρησιμοποιείτε συνεχώς αυτή την αντίδραση σε διαφωνίες με το ίδιο άτομο, καθώς μπορεί να οδηγήσει σε δυσαρέσκεια και να επηρεάσει αρνητικά τη σχέση μακροπρόθεσμα.

-Συμβιβασμός
Όταν συμβιβάζεστε, αποφασίζετε να διαπραγματευτείτε ο ένας με τον άλλον. Ο συμβιβασμός είναι συχνά ο καλύτερος τρόπος δράσης όταν η διευθέτηση μιας σύγκρουσης είναι πιο σημαντική από το να πάρετε αυτό που θέλετε.

Ωστόσο, αυτή η μέθοδος μπορεί να είναι περιοριστική, επειδή μπορεί να εστιάζετε σε τρόπους να λυγίσετε που θα μπορούσαν να θέσουν σε κίνδυνο κάποιες από τις ανάγκες σας, ενώ προσπαθείτε να ικανοποιήσετε τις ανάγκες του άλλου. Γι’ αυτό μπορεί να μην είναι τόσο χρήσιμη στρατηγική ειδικά όταν σας ωθεί σταθερά στο να υποχωρήσετε ή να συμβιβαστείτε.

Διαβάστε επίσης

Close