4 λόγοι για τους οποίους εκτίμησα ως γονιός την ψηφιακή εκμάθηση αγγλικών

4 λόγοι για τους οποίους εκτίμησα ως γονιός την ψηφιακή εκμάθηση αγγλικών

Η πρώτη φορά που ως γονιός ήρθα σε επαφή με την ψηφιακή εκμάθηση, ήταν στο πρώτο lockdown.

Στην αρχή αυτός ο νέος τρόπος μας είχε φανεί “βουνό”, καθώς η εξοικείωση με κάθε τι καινούριο δεν είναι πάντα εύκολη. Στην μεγάλη αυτή αλλαγή κατάλαβα πως ο πιο σημαντικός παράγοντας για την όσο γίνεται καλύτερη προσαρμογή των παιδιών μου σε αυτή την καινούρια πραγματικότητα ήταν ο βαθμός ευελιξίας μου.

Η ικανότητά μου δηλαδή να κάνω τις απαραίτητες αλλαγές ώστε να μπορέσουμε όλοι να ανταποκριθούμε στις καινούριες καταστάσεις χωρίς γκρίνιες και παράπονα και να γίνω εγώ ο συνδετικός κρίκος ανάμεσα στα παιδιά και τον καθηγητή ή τον δάσκαλο. Σιγά σιγά τα παιδιά “μπήκαν στο νόημα” και εγώ άρχισα να ανακαλύπτω τα θετικά της τηλεκπαίδευσης που εκτός από το σχολείο, χρησιμοποιήθηκε και στα μαθήματα του φροντιστηρίου. Στη δική μας περίπτωση, θα μιλήσω για τα αγγλικά.

Καθώς τα παιδιά δεν μπορούσαν να πάνε στο φροντιστήριο λόγω συνθηκών, οι καθηγητές τους προσαρμόστηκαν στα νέα δεδομένα και το μάθημα γινόταν online.

Βέβαια γνωρίζω πως όσο τέλεια και αν παρέχεται η γνώση, δεν δύναται να καλύψει τα όσα προσφέρει η «δια ζώσης» εκπαίδευση και η επαφή με το βιβλίο. Ο φυσικός χώρος του παιδιού είναι το προαύλιο του σχολείου ή ο χώρος του φροντιστηρίου, η άμεση επαφή με τον δάσκαλο, τα πειράγματα και τα παιχνίδια με τους συνομηλίκους του. Όλα αυτά ολοκληρώνουν το παιδί γνωστικά και συναισθηματικά και το προετοιμάζουν για την ένταξή του μελλοντικά στο ευρύτερο σύνολο. Ωστόσο δεν μπορώ να παραγνωρίσω και τα θετικά που μας πρόσφερε η τηλεκπαίδευση, ειδικά στο μάθημα των αγγλικών.

1. Πρώτη φορά το “θα το κάνω μετά” έβγαζε νόημα…
Όταν το μάθημα αγγλικών γινόταν δια ζώσης και ο καθηγητής άφηνε ασκήσεις για το σπίτι είχαμε το κυνήγι “έκανες τις ασκήσεις;”, “διάβασες αγγλικά;”, “μήπως έχεις απορίες;” και το πιο κλασικό που έλεγαν και οι δικοί μας γονείς “δεν τα κάνεις τώρα που τα έχεις φρέσκα στο κεφάλι σου;”.

Τώρα όλα αυτά τα προβλήματα λύθηκαν (ή σχεδόν λύθηκαν) καθώς με την on line διδασκαλία υπάρχει δυνατότητα εγγραφής του μαθήματος. Έτσι δίνεται η δυνατότητα στο παιδί μου να «επισκεφτεί» ξανά την ημέρα του μαθήματος, να ξανακούσει την παράδοση από τον καθηγητή, να δει τα λάθη του καθώς και τα κομμάτια που κατανόησε πλήρως.

Με τα online σύγχρονα προγράμματα που υπάρχουν πλέον διαθέσιμα μπορεί το παιδί μου να έχει πρόσβαση σε οτιδήποτε παρουσιάζεται στην τάξη, σε όλο το οπτικοακουστικό υλικό που χρειάζεται, άρα είναι σα να έχει ξανά και ξανά τον καθηγητή στο σπίτι να του παραδίδει το μάθημα. Κάτι τέτοιο δίνει στο παιδί μία τεράστια ανεξαρτησία και αυτοπεποίθηση καθώς ελέγχει το ίδιο το μάθημα αλλά και το ρυθμό εμπέδωσης του. Του δίνει επίσης την ελευθερία (και στον γονιό επίσης) να ξαναδεί τα τυχόν λάθη του και να κάνει στον δικό του χρόνο τις ασκήσεις του

2. Είδα μεγαλύτερη συγκέντρωση στα παιδιά μου
Πολλές φορές παιδιά που είναι “ζωηρά” μέσα σε μία τάξη παρουσιάζουν εντελώς διαφορετικό πρόσωπο στα online μαθήματα παραμένοντας περισσότερο συγκεντρωμένα. Αυτό συμβαίνει γιατί οι μαθητές δεν παραβρίσκονται στον ίδιο χώρο, συνεπώς δεν μπορεί ο ένας να αποσπάει την προσοχή του άλλου.

Στα παιδιά μου (στα μεγαλύτερα κυρίως των 9 ετών) παρατήρησα μεγαλύτερη προσήλωση στο μάθημα των αγγλικών. Σίγουρα σε αυτό συντέλεσε και η εξοικείωση με τον υπολογιστή που δεν ήταν κάτι πρωτόγνωρο γι΄ αυτά αλλά και το γεγονός ότι μιλάμε για αγγλικά και ολιγομελή τμήματα και όχι μια σχολική πολυμελή τάξη. Είναι λογικό όταν υπάρχουν 25 παιδιά σε ένα online μάθημα, να μην μπορεί να είναι τόσο αποδοτικό.

Ωστόσο, δεν μπορώ να παραβλέψω πως στη συγκέντρωση βοήθησε και το γεγονός ότι δίνεται η ευκαιρία στους μαθητές να μην χρειάζεται να κρατούν σημειώσεις, καθώς οτιδήποτε καταγράφεται κατά τη διάρκεια του μαθήματος μπορεί να αποσταλεί σε ψηφιακό έγγραφο στους μαθητές μετά το τέλος του μαθήματος.

3. Η μέθοδος της “αντίστροφης τάξης” έκανε τα παιδιά “πρωταγωνιστές” στο μάθημα
Ο δάσκαλος των αγγλικών στο φροντιστήριο μας εισήγαγε στη νέα αυτή μέθοδο και η αλήθεια είναι ότι πρώτη φορά είδα τα παιδιά μου να συμμετέχουν ενεργά στο μάθημα, με ενθουσιασμό και χωρίς να ακούσω τη λέξη “βαριέμαι”.

Τι είναι η αντίστροφη τάξη θα με ρωτήσετε: Ουσιαστικά και στην αρχική της μορφή αποτελεί έναν συνδυασμό από την παραδοσιακή και την εξ’ αποστάσεως μάθηση. Πιο απλά στην “αντίστροφη τάξη” ακολουθείται η εξής μέθοδος: Οι μαθητές παρακολουθούν τις παραδόσεις των μαθημάτων και στο σπίτι τους μέσω του ebook και του ποιοτικού ψηφιακού του υλικού και κάνουν εργασίες και projects στο σχολείο, με τους καθηγητές να λύνουν τις απορίες τους. Αυτά ίσχυαν μέχρι τώρα και φυσικά όχι στην Ελλάδα. Με την έλευση του covid η αντίστροφή τάξη εφαρμόστηκε μόνο on line και άλλαξε ουσιαστικά όλα όσα ξέραμε μέχρι σήμερα.

Και τι εννοώ. Στην προ covid εποχή η κλασσική μορφή εκπαίδευσης ήταν «δασκαλοκεντρική», επικεντρώνονταν δηλαδή στις ανάγκες του διδάσκοντα και οι μαθητές ήταν υποχρεωμένοι να προσαρμοστούν σε αυτές. Με την αντίστροφη τάξη όλα άλλαξαν, αλλά προς το καλύτερο. Πιο συγκεκριμένα η εκπαίδευση έγινε μαθητοκεντρική φέρνοντας τον μαθητή στο κέντρο.

Στο μοντέλο της αντίστροφης τάξης, ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι πολύ πιο σημαντικός από ότι στην παραδοσιακή διδασκαλία, καθώς βοηθά τους μαθητές, που δεν είναι πια παθητικοί συμμετέχοντες, να κατανοήσουν το περιεχόμενο του μαθήματος, και οι μαθητές παράλληλα μπορούν να μελετήσουν μέρος της ύλης του μαθήματος στο σπίτι στο πλαίσιο της προετοιμασίας για το επερχόμενο μάθημα.

4. Με τα βιβλία αγγλικών νέας γενιάς τα παιδιά μου έμαθαν διασκεδάζοντας
Στο ταξίδι μου ως γονιός σε αυτούς τους νέους τρόπους διδασκαλίας, ανακάλυψα την hybrid μορφή βιβλίων (digibooks) για εκμάθηση αγγλικών με παραδοσιακή και ψηφιακή μάθηση. Υποστηρίζονται όλες από ψηφιακό υλικό (express digibooks/ ebooks/ interactice softwares για τους καθηγητές/ ar apps) άρα ακόμα και να ξανακλείσουν τα σχολεία (κάτι που απεύχομαι) υπάρχει λύση για καθηγητές και μαθητές ώστε να γυρίσουν χωρίς χάσιμο χρόνου σε on line μαθήματα.

Και τώρα στο ζουμί. Εμείς λατρέψαμε οικογενειακώς την ηλεκτρονική πλατφόρμα Express Digibooks της Express Publishing την οποία χρησιμοποίησε ο καθηγητής αγγλικών στα παιδιά μου. Παράλληλα, λατρέψαμε και τις σειρές βιβλίων της ίδιας εταιρίας που προσφέρουν τη δυνατότητα στα παιδιά να κάνουν το homework τους στην πλατφόρμα digibooks και υποστηρίζουν την εξαιρετική μέθοδο της αντίστροφης τάξης, για την οποία μιλήσαμε πριν.

Συγκεκριμένα, η κόρη μου όλα τα χρόνια έκανε τα πρώτα της βήματα στα αγγλικά με τη σειρά iWonder. Το ρομποτάκι Rolo και οι φίλοι του την μάγεψαν και περίμενε πως και πως το κάθε μάθημα για να διαβάσει τις φοβερές ιστορίες και περιπέτειές τους. Έκανε τις ασκήσεις της στην πλατφόρμα Express Digibooks, ενώ από το ebook της ξαναβλέπαμε όποιο μάθημα είχε παραδοθεί στην ηλεκτρονική τους τάξη από τον καθηγητή και έτσι οι επαναλήψεις γίνονταν ευχάριστα, σαν παιχνίδι.

Μας άρεσε πάρα πολύ που μάθαινε Αγγλικά παράλληλα με άλλα σχολικά μαθήματα και έτσι δεν βαριόταν ποτέ καθώς η θεματολογία είχε τεράστια ποικιλία. Ιστορίες, τραγούδια, ψηφιακό υλικό και ενδιαφέροντα ντοκιμαντέρ, όπως και η AR εφαρμογή που ζωντάνευε τον κεντρικό ήρωα της σειράς Rolo, και τους φίλους του, μπροστά στα μάτια της, έκαναν το μάθημα μια συναρπαστική εκπαιδευτική εμπειρία.

Φέτος έχω ήδη μάθει ότι στις μεγαλύτερες τάξεις θα συνεχίσει με την ολοκαίνουργια σειρά #English. Η σειρά αυτή φτιάχτηκε πάντα με γνώμονα τα σημερινά παιδιά ηλικίας περίπου 9-12 ετών και προσφέρει ένα μοντέρνο συνδυασμό ψηφιακών μέσων, βίντεο, memes, αλλά και μια συναρπαστική ιστορία στο τέλος του κάθε κεφαλαίου που προάγει την διαφορετικότητα και τον σεβασμό της κάθε προσωπικότητας και ιδιαιτερότητας, αξίες που εκπροσωπούνται από τους κεντρικούς ήρωές της.

Το σίγουρο είναι ότι έχω πειστεί να ξεκινήσω και τον μικρό μας Αγγλικά από την ηλικία των 5 ετών μόλις, γιατί στο κέντρο ξένων γλωσσών που πάμε όλα τα χρόνια κάνουν αυτές τις σειρές Αγγλικών και φέτος στα μικρούλια έχει επιλεχθεί η φοβερή σειρά the Flibets από την Express Publishing που έχει σχεδιαστεί ειδικά για παιδιά προσχολικής ηλικίας.

Οι πρωταγωνιστές της σειράς είναι ο Zac και οι φίλοι του και εισάγουν τους μικρούς μαθητές στον φανταστικό τους κόσμο μέσω των Αγγλικών, ενώ παράλληλα τους εμπλέκουν σε συναρπαστικές ιστορίες και διασκεδαστικές δραστηριότητες. Το μάθημα με την σειρά The Flibets γίνεται απόλαυση και υποστηρίζεται επίσης από μία μοναδική AR εφαρμογή, που ενθαρρύνει τα παιδιά να λειτουργήσουν διαδραστικά και αυτόνομα προκειμένου να κάνουν τα πρώτα τους βήματα στον μαγικό κόσμο της εκμάθησης των Αγγλικών.

Όσο μαγικός και να είναι αυτός ο κόσμος, τίποτα δεν είναι σαν το βιβλίο. Και σαν γονιός δεν θα ήθελα σε καμία περίπτωση να εγκαταλείψουμε την ομορφιά του χαρτιού και την προσωπικής επαφής. Ωστόσο, εκτός από τις επείγουσες καταστάσεις σαν αυτές που ζήσαμε και ζούμε, η online διδασκαλία μπορεί να ενισχύσει με τον καλύτερο τρόπο μια φυσιολογική καθημερινότητα και εμείς ως γονείς να κρατήσουμε τα θετικά που προσφέρει στα παιδιά μας.

Πηγή: themamagers.gr

Διαβάστε επίσης

Close