Πώς να ενθαρρύνουμε το παιδί μας σε αναγνωστικές δεξιότητες στη νηπιακή ηλικία

Πώς να ενθαρρύνουμε το παιδί μας σε αναγνωστικές δεξιότητες στη νηπιακή ηλικία

Τα σημερινά παιδιά έρχονται σε επαφή με τα γράμματα, από πολύ μικρή ηλικία, επιτραπέζια παιχνίδια ηλεκτρονικές συσκευές που εκφωνούν τα γράμματα προτρέπουν το παιδί, από πολύ νωρίς, να μάθει τα γράμματα τους ήχους των γραμμάτων αλλά και να αναγνωρίσουν την αξία της γραφής και ανάγνωσης στην καθημερινή μας ζωή. Βλέπουν συνέχεια έντυπα υλικά όπως εικονογραφημένα βιβλία, περιοδικά, παιδικά λεξικά, εφημερίδες καθώς και με αφίσες, συσκευασίες προϊόντων που αναγνωρίζουν από πολύ μικρή ηλικία και καταλαβαίνουν ότι οι εικόνες και το κείμενο συμπλέκονται για να μεταφέρουν το μηνύματα.

Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς για να ενθαρρύνουν τις αναγνωστικές δεξιότητες

Στις βόλτες και τις εξόδους
Τα παιδιά, κατά τη διάρκεια εξόδων μας από το σπίτι, ενθαρρύνονται στο να προσπαθούν να αναγνωρίσουν κάποια ονόματα δρόμων ή ορισμένες από τις επιγραφές των καταστημάτων της γειτονιάς.

Πριν από την ανάγνωση ενός βιβλίου
Επισημαίνεται από τον γονιό ότι στο εξώφυλλο κάθε βιβλίου είναι γραμμένα σημαντικά στοιχεία (π.χ. ο τίτλος, ο συγγραφέας, ο εικονογράφος κλπ.) και τα παιδιά ενθαρρύνονται να αναγνωρίζουν τις θέσεις αυτών των στοιχείων στο κάθε βιβλίο. Ακόμη ενθαρρύνονται να αντιληφθούν τη σελιδαρίθμηση, καθώς και τον ρόλο του πίνακα περιεχομένων όπου αυτός υπάρχει.

Τα παιδιά προοδευτικά ενθαρρύνονται να συνειδητοποιήσουν πως ότι λέμε μπορούμε και να το γράψουμε. Επίσης, έχοντας συναντήσει κάποιες λέξεις αρκετές φορές κατά την ανάγνωση βιβλίων και έχοντας μάθει μέσα από γλωσσικά παιχνίδια να διακρίνουν τα φωνήματα που δομούν τις λέξεις, αρχίζουν να τις αναγνωρίζουν και σιγά-σιγά μπορεί να είναι σε θέση να απομονώνουν ορισμένα γράμματα αλλά και να κάνουν συνδυασμούς αυτών των γραμμάτων προκειμένου να «διαβάσουν» άγνωστες λέξεις.

Ενθαρρύνονται να αναζητούν λύσεις, να συζητούν και να προβληματίζονται καθώς προσπαθούν να «διαβάσουν», χωρίς να διορθώνονται ή να τους επιβάλλεται η σωστή «ανάγνωση» κάθε φορά. Στον γραπτό λόγο που υπάρχει γύρω μας (π.χ. στις συσκευασίες προϊόντων, στις επιγραφές καταστημάτων κλπ.) τα παιδιά έρχονται σε επαφή και με το λατινικό αλφάβητο το οποίο σιγά-σιγά και μέσα από παιχνίδια (π.χ. χωρίζονται σε ομάδες ανάλογα με τη «γραφή» κειμένου που κρατούν) αρχίζουν να το διαφοροποιούν από το ελληνικό.

Η συμβουλή του Ειδικού
Η ηλικία του νηπιαγωγείου είναι ιδανική για να αρχίσει ο γονιός να εξασκεί το παιδί του στην προ- ανάγνωση. Εφαρμόζοντας απλά καθημερινά παιχνίδια με γλωσσικές ασκήσεις και δραστηριότητες βοηθάτε το παιδί σας να γίνει σχολικά έτοιμο για την Α’ δημοτικού.

Πηγή: mandou.gr

Διαβάστε επίσης

Close