Γιάννης Κυριακίδης: Οι περιπέτειες του εμβληματικού φωτορεπόρτερ της Θεσσαλονίκης

Γιάννης Κυριακίδης: Οι περιπέτειες του εμβληματικού φωτορεπόρτερ της Θεσσαλονίκης

Έδωσε στη σκάλα χαρακτήρα πολύτιμου φωτογραφικού εργαλείου. Ανέβηκε σε δέντρα, σκαλωσιές, γερανούς κι ελικόπτερα για να βγάλει φωτογραφίες όπως τις είχε φανταστεί.

Σκαρφίστηκε τις πιο απίθανες δικαιολογίες για να υπερπηδήσει εμπόδια και να φτάσει σε απόσταση βολής από τον στόχο του. Τόλμησε να δώσει οδηγίες δημοσίως σε βασιλείς για να τους φωτογραφίσει, γοήτευσε και καθοδήγησε αρχηγούς κρατών, ανέδειξε σταρ, ήταν ο ίδιος σταρ και από τους πιο αναγνωρίσιμους πολίτες στη μεταπολεμική Θεσσαλονίκη, μολονότι η φυσική θέση του ήταν πίσω από τον φωτογραφικό φακό.

Ο Γιάννης Κυριακίδης έγραψε ιστορία στον χώρο του φωτορεπορτάζ με το δικό του μοναδικό στυλ. Παράλληλα κατέγραφε επί επτά δεκαετίες την ιστορία της Θεσσαλονίκης, μεγάλα γεγονότα ανά τον κόσμο και στιγμές των προσώπων που του ανέθεσαν τα άλμπουμ της ζωής τους.

Το ιστορικού χαρακτήρα έργο του και στοιχεία της εκρηκτικής προσωπικότητάς του συμπυκνώθηκαν στις 237 σελίδες του λευκώματος «Γιάννης Κυριακίδης – Γιάννης Κυριακίδης: Οι περιπέτειες του εμβληματικού φωτορεπόρτερ της ΘεσσαλονίκηςΖωή γεμάτη εικόνες» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μίλητος, σε έρευνα και επιμέλεια του δημοσιογράφου Κώστα Δ. Μπλιάτκα. Την καλλιτεχνική επιμέλεια της έκδοσης επωμίσθηκε η κόρη του θρυλικού φωτορεπόρτερ Αθηνά Κυριακίδη.

Ξεφυλλίζοντας το λεύκωμα, ο αναγνώστης ανακαλύπτει ότι ο Κυριακίδης φωτογράφιζε από την εποχή του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Η πρώτη εικόνα που κατέγραψε ήταν ένα ιταλικό αεροπλάνο το οποίο είχαν εκθέσει στην Πλατεία Αριστοτέλους μετά την κατάρριψή του το 1940 από ελληνικά αντιαεροπορικά. Το αεροπλάνο έπεσε φλεγόμενο στην πλατεία κι ο Ιταλός πιλότος βγήκε ζωντανός. Η φωτογραφία του Κυριακίδη δημοσιεύτηκε την επομένη στην «Εφημερίδα των Βαλκανίων» δίχως το όνομά του. Δεν τον ένοιαζε, αφού αισθανόταν ότι έκανε το πρώτο βήμα του στον χώρο του φωτορεπορτάζ.

Παροιμιώδης ήταν η εφευρετικότητά του και το θάρρος του. Στην άφιξη του Γάλλου προέδρου Σαρλ ντε Γκολ στη Θεσσαλονίκη τη δεκαετία του 1960 κρύφτηκε σε ένα τανκ! Όταν πλησίασαν ο Γάλλος ηγέτης με τον Κωνσταντίνο Καραμανλή, σηκώθηκε κάτω από το κανόνι και τους φωτογράφισε. Χαμογελώντας ο Καραμανλής, του είπε: «Τι είναι αυτά που κάνεις, ρε Κυριακίδη;».

Οι παράτολμες αποφάσεις του εγκυμονούσαν κινδύνους. Σε ομιλία του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη στο Αλεξάνδρειο Μέλαθρο ανέβηκε σε πυλώνα για να πετύχει πλάνο του πολιτικού με όλο τον κόσμο, αλλά ένας αστυνομικός προσπάθησε να τον κατεβάσει. Τη συνέχεια την αφηγήθηκε ο βετεράνος φωτορεπόρτερ σε συνέντευξή του στην ΕΤ 3. «Με έπιασε από το παντελόνι, με αποτέλεσμα να μου το κατεβάσει. Ευτυχώς, λίγο καιρό πριν είχα πάει στην Αμερική, είχα αγοράσει αθλητικά ρούχα και εσώρουχα και δεν φάνηκε κάτι άλλο», είπε.

Γιάννης Κυριακίδης: Οι περιπέτειες του εμβληματικού φωτορεπόρτερ της Θεσσαλονίκης

Ούτε το πένθος τον πτοούσε. Μαζί με τον δημοσιογράφο Χρίστο Ζαφείρη κλήθηκαν να καλύψουν την κηδεία ενός παλικαριού που είχε χαθεί σε άγριες συνθήκες. Γράφοντας τις αναμνήσεις του στο λεύκωμα, ο δημοσιογράφος θυμήθηκε: «Ο Γιάννης (Κυριακίδης) στη δουλειά δεν χαμπάριαζε. Μέσα στη μαυρίλα πήρε με παρακάλια, σχεδόν με το στανιό, μια κορνίζα με τη φωτογραφία του παλικαριού από τα χέρια της μάνας του που θρηνούσε κι έφυγε. Την ξανάφερε αργότερα αφού την αντέγραψε στο εργαστήριο».

Γιάννης Κυριακίδης: Οι περιπέτειες του εμβληματικού φωτορεπόρτερ της Θεσσαλονίκης

Οι δύο άνδρες κάλυψαν τις μεγάλες πλημμύρες του κάμπου της Πέλλας πάνω σε αμφίβια άρματα του Στρατού που χρησιμοποιήθηκαν ως μέσα διάσωσης. Υπό την πίεση του φωτορεπόρτερ, αξιωματικός άλλαξε πορεία στο άρμα του προκειμένου να φωτογραφίσει ο Κυριακίδης ένα μεγάλο φίδι που είχε σκαρφαλώσει σε λεύκη. «Παρά το ανθρώπινο δράμα, οι εφημερίδες έδωσαν την αίσθηση της υδάτινης καταστροφής με τη φωτογραφία του φιδιού πάνω στο δέντρο» σημείωσε ο δημοσιογράφος.

Σε άλλη φυσική καταστροφή, πίεσε τις Αρχές να δραστηριοποιηθούν. Το χιόνι είχε φτάσει σε ύψος ενός μέτρου στη Νέα Μάδυτο Θεσσαλονίκης, με αποτέλεσμα τα πρόβατα των κτηνοτρόφων να αποκλειστούν στα μαντριά χωρίς τροφή. Μόλις το έμαθε ο Κυριακίδης, άρχισε τα τηλέφωνα στις αρμόδιες υπηρεσίες. Ζητούσε να διαθέσουν ελικόπτερο και να στείλουν τροφές ώστε να πάει κι αυτός και να εξασφαλίσει τις καλύτερες φωτογραφίες. «Κινδυνεύουν 2.500 ψυχούλες», τους έλεγε χωρίς να διευκρινίζει ότι επρόκειτο για πρόβατα. Έπειτα από πολύωρες διαβουλεύσεις, οι αρμόδιοι κατάλαβαν την παγίδα, με αποτέλεσμα να ακυρώσουν την αποστολή. Ο Κυριακίδης τούς τα έσερνε για καιρό.

Γιάννης Κυριακίδης: Οι περιπέτειες του εμβληματικού φωτορεπόρτερ της Θεσσαλονίκης

Γιάννης Κυριακίδης: Οι περιπέτειες του εμβληματικού φωτορεπόρτερ της Θεσσαλονίκης

Γιάννης Κυριακίδης: Οι περιπέτειες του εμβληματικού φωτορεπόρτερ της Θεσσαλονίκης

Με τον Σταύρο Τζίμα κλήθηκαν να καλύψουν για τον «Ταχυδρόμο» επίσκεψη του Κωνσταντίνου Καραμανλή στη γενέτειρά του, την Πρώτη Σερρών. Προτού πάει στο χωριό του ο Καραμανλής, επισκέφθηκε το μοναστήρι της Εικοσιφοινίσσης στη βόρεια πλευρά του Παγγαίου για να προσευχηθεί. Οι μοναχές τού είχαν οργανώσει δοξολογία. Οι δύο απεσταλμένοι δεν πρόλαβαν την επίσκεψη του πολιτικού και ο Κυριακίδης εφεύρε σενάριο τύπου «θρησκευόμενοι επισκέπτες» με στόχο να πείσει και να πάρει από την ηγουμένη το φιλμ που είχαν τραβήξει οι μοναχές. «Θεέ μου, συγχώρεσέ με για ό,τι έχω κάνει στη ζωή μου», άρχισε να φωνάζει, τοποθετώντας το κερί στο αναμμένο μανουάλι. Η παράσταση έπιασε κι ο Κυριακίδης απέσπασε το πολύτιμο φιλμ.

Καθημερινό αλατοπίπερο ήταν οι πλάκες που ο Γιάννης Κυριακίδης – κυρίως – δεχόταν και έκανε. Στο κλαμπ των πιο εφευρετικών ανήκε ο επιχειρηματίας στον τομέα της κλωστοϋφαντουργίας Αντώνης Δούδος, επίτιμος πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος. Σε άτυπο στρατηγείο των επιχειρήσεων εις βάρος του Γιάννη Κυριακίδη είχαν αναδειχθεί τα γραφεία στη Θεσσαλονίκη των εφημερίδων «ΤΑ ΝΕΑ» και «Το Βήμα». Καθημερινός επισκέπτης ήταν εκεί ο φωτορεπόρτερ, δίνοντας και αυτός αφορμές για να αρχίσει η πλάκα, που την αποζητούσε όταν έπεφταν οι τόνοι.

Γιάννης Κυριακίδης: Οι περιπέτειες του εμβληματικού φωτορεπόρτερ της Θεσσαλονίκης

Στο επίκεντρο της πλάκας ήταν το παρωνύμιο «αρκούδα» που είχαν δώσει στον Κυριακίδη (κυρίως λόγω της τόλμης του να φοράει τον χειμώνα ένα παλτό από χοντρή γούνα που είχε φέρει από κάποιο ταξίδι στην τότε Σοβιετική Ένωση).

Σύμπασα η δημοσιογραφική κοινότητα του τηλεφωνούσε από το πρωί έως αργά το βράδυ αποκαλώντας τον «αρκούδα». Άλλοι, απλώς για να τον ακούσουν να εκνευρίζεται και να αρχίσει με κέφι η ημέρα τους. Άλλοι ακολουθούσαν τη μόδα ή εκτελούσαν το σενάριο υποδυόμενοι νέους ρόλους του σεναρίου της πλάκας. Εκείνος απαντούσε καρτερικά σε όλες τις τηλεφωνικές κλήσεις, πιστεύοντας ότι κάποιο από τα τηλεφωνήματα ήταν κλήση σε ρεπορτάζ.
Θρυλείται αλλά δεν έχει διασταυρωθεί ότι ακόμη και μέλη του Υπουργικού Συμβουλίου τον πείραζαν τηλεφωνικά από την Αθήνα για να εκτονωθούν.
Κάποιο πρωί βρήκε την είσοδο του φωτογραφείου επί της οδού Τσιμισκή 56 χτισμένη! Αναγκάστηκε να κάνει… κατεδάφιση για να περάσει. Πάρα πολλές φορές τον κλείδωσαν, έκτοτε, στον χώρο εργασίας του.

Τακτικά έπεφτε και θύμα χαλκευμένων δημοσιευμάτων. Ο Σταύρος Τζίμας έγραψε στο «Ποντίκι», με την ένδειξη αποκλειστικό, ότι ο Κυριακίδης είχε κερδίσει τον πρώτο αριθμό του Λαϊκού Λαχείου. Βάσει του «ρεπορτάζ», ο υπερτυχερός θα μοίραζε πεντοχίλιαρα στην είσοδο του φωτογραφείου του.
Δεν περιγράφεται τι έγινε την επομένη: ένας ζητούσε χρήματα για να παντρέψει την κόρη του, άλλος τού έλεγε ότι έχει ανάγκη από λεφτά για να ξεπληρώσει δάνειο, κάποιοι ζήτησαν εκ μέρους φιλανθρωπικών οργανώσεων, άλλοι δήλωσαν καλόγεροι και ότι θα τον μνημονεύουν μετά θάνατον…

Επί σειρά ετών πραγματικά και φανταστικά κατορθώματα του φωτορεπόρτερ ήταν το περιεχόμενο ειδικής στήλης στο «Ποντίκι» με αναγνώστες σε όλη την Ελλάδα. Όταν κάποιες φορές η στήλη δεν δημοσιευόταν, διαμαρτυρόταν ο ίδιος!

Πηγή: tanea.gr

Διαβάστε επίσης

Close