Η καπνοβιομηχανία αφών Καρακίτη ανάμεσα Οδυσσέως και Λαγκαδά

Η καπνοβιομηχανία αφών Καρακίτη ανάμεσα Οδυσσέως και Λαγκαδά

Σύμφωνα με την καταγραφή στο ΒΙ.Δ.Α. από τον Δημ. Βάις, με πηγές Χαριτάτο-Γιακουμάκη «Η ιστορία του Ελληνικού Τσιγάρου» του 1998 και Μικελή “Η Βιομηχανία της κεντρικής Μακεδονίας” του 1924 η καπνοβιομηχανία ιδρύθηκε στα τέλη του 19ου αιώνα με έδρα τον Βόλο.

Στην Θεσσαλονίκη εγκαθίσταται το 1913. Εμπορικά σήματα ήταν τα Venus, Ήβη, Φήμη με την σημερινή ανάρτηση μπορούμε να προσθέσουμε ακόμη 2 σήματα, τα Αύρα και τα Φίνο.

«Εν ταις εργοστασίοις υπάρχουσι 5 Καπνοκοπτικαί μηχαναί, 4 σιγαροποιητικαί, 30 ίπποι κινητήραι ηλεκτρικής δυνάμεως. Απασχολεί 20 εργάται και 130 εργάτιδες. Καπνός εισήχθη προς κοπήν κατά το έτος 1921 173.000 χιλιόγραμμα, κατά το έτος 1922 173.000 χιλιόγραμμα. Εξ ών παρήχθησαν σιγαρέττα μηχανοποίητα, κατά το έτος 1921 91.724 χιλιόγραμμα, κατά το έτος 1922 116.618 χιλιόγραμμα».

Η τοποθεσία αναζητούνταν, μπορούμε σήμερα να την προσδιορίσουμε ανάμεσα στην οδό Οδυσσέως και Λαγκαδά.

Η καπνοβιομηχανία αφών Καρακίτη ανάμεσα Οδυσσέως και Λαγκαδά
Διαφημίσεις στην Μακεδονία για τα τσιγάρα της βιομηχανίας.

Μέχρι το 1919 γραφεία και εργοστάσιο στην (τότε) Τσιμισκή 13, σήμερα Αγ. Μηνά. Μεταφέρεται στο κτίριο της Ρεζή, Οδυσσέως 16.

Η καπνοβιομηχανία αφών Καρακίτη ανάμεσα Οδυσσέως και Λαγκαδά

Τα ξημερώματα του Σαββάτου 26 Ιουλίου 1924 πυρκαγιά καταστρέφει όχι μόνο το εργοστάσιο αλλά και τα γραφεία και τις αποθήκες και άλλων εταιρειών. Η φωτιά ξεκίνησε από το κτίριο που ανήκε στην Ρεζή και ιδιοκτήτης ήταν ο Ερνέστος μπέης.

Καταστράφηκαν “άπαντα μεταξύ Οδυσσέως και Λαγκαδά”.

Η πυρκαγιά ήταν τόσο σφοδρή που στην πόλη ξύπνησαν μνήμες από την πρόσφατη μεγάλη πυρκαγιά. Οι όροφοι χρησιμοποιούνταν από διάφορες εταιρείες (Φλωρεντίν, Σαλόνικα, Σωσίδη, Νέα Θρακική κλπ). Καταστράφηκε και το εργοστάσιο των αφων Καρακίτη.

Η καπνοβιομηχανία αφών Καρακίτη ανάμεσα Οδυσσέως και Λαγκαδά

Την ίδια μέρα στο φύλλο της Νέας Αλήθειας μαθαίνουμε, και επιβεβαιώνουμε, ότι μπροστά από το εργοστάσιο ήταν το Ασλάν Χάνι και δίπλα, προς την Λαγκαδά το ξενοδοχείο Ανασελίτσης. Από αυτά τα δύο σημεία έκαναν τις προσπάθειές τους οι πυροσβέστες.
Οι ζημιές είναι μεγάλες.

Η καπνοβιομηχανία αφών Καρακίτη ανάμεσα Οδυσσέως και Λαγκαδά

Στην Μακεδονία της επόμενης ημέρας, ο διευθυντής της (Αρίστος Περίδης) κάνει αναφορά στην περιέργεια των θεσσαλονικέων, ιδίως των γυναικών, να τρέξουν για να δουν από κοντά την πυρκαγιά με έντονα σκωπτική έως υποτιμητική διάθεση για την συμπεριφορά τους.

Η καπνοβιομηχανία αφών Καρακίτη ανάμεσα Οδυσσέως και Λαγκαδά

Η πυρκαγιά αποδόθηκε σε τσιγάρο, ξεκίνησε δε από το κτίριο της Ρεζή και συγκεκριμένα από την αποθήκη καπνών που χρησιμοποιούσε η Σαλόνικα κόμπανυ.

Φωτιές γύρω από το Ρεζή και στο παρελθόν, λόγω των συσσωρευμένων χόρτων και των στάβλων.

Η καπνοβιομηχανία αφών Καρακίτη ανάμεσα Οδυσσέως και Λαγκαδά

Οι αδελφοί Καρακίτη φαίνεται ότι αποζημιώθηκαν αρκετά γρήγορα από την ασφαλιστική εταιρεία.

Η καπνοβιομηχανία αφών Καρακίτη ανάμεσα Οδυσσέως και Λαγκαδά

Πολύ γρήγορα, δηλ. την αμέσως επομένη για να ακριβολογούμε, ανακοινώνουν την επανάληψη των εργασιών τους με καπνά από τον Βόλο από το προσωρινό πρατήριό τους στην οδό Ναούσης 2.
Νέα Αλήθεια 29-7-1924.

Η καπνοβιομηχανία αφών Καρακίτη ανάμεσα Οδυσσέως και Λαγκαδά

Το 1929 κυκλοφορούν τα σιγαρέττα Φίνο. Οι αφοι Καρακίτη έγινε Ι.Δ. Καρακίτη και Σία

Η καπνοβιομηχανία αφών Καρακίτη ανάμεσα Οδυσσέως και Λαγκαδά

Ας δούμε και την τοποθεσία του εργοστασίου
Αριστερά όσο ακόμη λειτουργούσαν, δεξιά μετά την πυρκαγιά δεν έχει μείνει τίποτα ή σχεδόν τίποτα.

Η καπνοβιομηχανία αφών Καρακίτη ανάμεσα Οδυσσέως και Λαγκαδά

Στην κατοχική αυτή φωτογραφία φαίνονται να διασώζονται μόνον οι προσόψεις από το κτίριο της Ρεζή

Η καπνοβιομηχανία αφών Καρακίτη ανάμεσα Οδυσσέως και Λαγκαδά

Οι οποίες υπήρχαν μέχρι και την δεκαετία του 1960.

του Σπύρου Αλευρόπουλου

Διαβάστε επίσης

Ζωγραφική σε αχαρτογράφητα νερά... Φυλακές Επταπυργίου 1984-1989

Ζωγραφική σε αχαρτογράφητα νερά… Φυλακές Επταπυργίου 1984-1989

Η ζωγραφική ημερεύει τον άνθρωπο…
Στην χάραξη γραμμών και στην ρευστότητα των χρωμάτων, μέσα από το ανθρώπινο χέρι, ο άνθρωπος κάθε ηλικίας, γνωστικής βαθμίδας και δεξιότητας συναντά τον βαθιά μέσα του εαυτό, γίνεται Δημιουργός

Close