Enemy, κριτική ταινίας

Enemy, κριτική ταινίας

Σκηνοθεσία: Denis Villeneuve

Ηθοποιοί: Jake Gyllenhaal, Mélanie Laurent, Sarah Gadon, Isabella Rossellini, Joshua Peace, Kedar Brown, Stephen R. Hart

«Ο Άνθρωπος Αντίγραφο» είναι βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Ζοζέ Σαραμάγκο με τίτλο “The Double” (Εκδόσεις Καστανιώτη), είναι ένα μυστηριώδες και στοιχιωτικό θρίλερ με φόντο το υποσυνείδητο ενός άντρα σε συναισθηματική κρίση.

Η υπόθεση της ταινίας είναι η εξής: «Ο Άνταμ είναι λέκτορας σε ένα πανεπιστήμιο, και πολύ κοντά στο τέλος της σχέσης του με τη Μαίρυ. Ένα βράδυ ο Άνταμ βλέπει έναν ηθοποιό σε μια ταινία και συνειδητοποιεί πως του μοιάζει σε απειλητικό βαθμό. Η επιθυμία να γνωρίσει τον κλώνο του τον κυριεύει, και πολύ σύντομα θα καταφέρει να γνωρίσει εκείνον και τη σύζυγο του.»

H δεύτερη κινηματογραφική συνάντηση του Denis Villeneuve με τον Jake Gyllenhaal μετά το “Prisoners”(αν και το «Enemy» γυρίστηκε πριν από το “Prisoners”) έχει τιμηθεί με το μέγα βραβείο Καλύτερης Ταινίας Φεστιβάλ Φανταστικού Κινηματογράφου, Σιτγκες 2013.

Ο κύριος Villaneuve, δεν αργεί να μας βάλει στον περίεργο και ταυτόχρονα γοητευτικό κόσμο της ταινίας(ή μήπως στον δικό του?). Με την εναρκτήρια σκηνή να θυμίζει έντονα την ανατριχιαστική παρόμοια σκηνή του αριστουργήματος “Eyes Wide Shut”, μας συστήνει έναν από τους 2 χαρακτήρες.

Μία άκρως αινιγματική και περίεργη σκηνή, που δίχως αμφιβολία κεντρίζει την περιέργειά μας. Παράλληλα, της σκηνής προηγείται ,το χωρίο «Το χάος είναι μια τάξη που δεν αποκρυπτογραφήθηκε ακόμα». Κάτι που μας συμβουλεύει και προειδοποιεί, ο σκηνοθέτης.

Το “Enemy” έχει τον ίδιο αφηγηματικό ρυθμό με αυτό του διαδόχου του, ”Prisoners”, όπου μέχρι να παρουσιαστεί σεναριακά και να βγει στην επιφάνεια της οθόνης, η κατάληξη, ο σκηνοθέτης παίζει με την αγωνία και την υπομονή μας. Και αυτό δεν είναι πάντα κακό. Χάρης τη σκηνοθετική μαεστρία (και την επιλογή της κίτρινης σέπια) η αινιγματική ατμόσφαιρα, κυλά σε όλο το σώμα της ταινίας.

Θετικά σχόλια πηγαίνουν επίσης και στον πρωταγωνιστή. Ο Jake Gyllenhaal, ,με λίγα κιλά παραπάνω, μπαίνοντας στο πετσί του ρόλου, δίνει μια ερμηνεία σε βάθος (έχει αλλάξει και τον τρόπο που περπατά όταν υποδύεται έναν από τους 2 «εχθρούς»).

Και έρχεται το τέλος. Το mind f@ck τέλος. Μένεις άναυδος. O καθένας μας μπορεί να βγάλει ότι συμπέρασμα και νόημα νομίζει ο ίδιος, πως έχει αυτό το καταπληκτικό τελευταίο πλάνο. Η οποιαδήποτε παραπάνω περιγραφή, μάλλον περισσεύει.

Εν τέλει μια ταινία που σηκώνει πολύ συζήτηση(ειδικά μετά από κάποιες δηλώσεις του Γαλλοκαναδού σκηνοθέτη σύμφωνα με τις οποίες οι απαντήσεις βρίσκονται μέσα στην ταινία )και αξίζει την προσοχή μας.

Υ.Γ “Το χάος είναι μια τάξη που δεν αποκρυπτογραφήθηκε ακόμα”
(Ζοζέ Σαραμάγκο) είναι η φράση που καλούμαστε να κρατήσουμε στην άκρη του μυαλού μας από την αρχή ως το τέλος.

Βαθμολογία: 4/5,
Παρασκευή Γιουβανάκη

http://film-c.blogspot.gr/
(η σελίδα μας στο facebook:https://www.facebook.com/pages/Film-Critiques/1487390718194091)

Κριτική: Κασσάνδρα Γαλάτου, Movie Heat

Τα τελευταία χρόνια, ο Denis Villeneuve μας έχει συνηθίσει σε αριστουργηματικές ταινίες, όπως το “Polytechnique” (2009), το “Incendies” (2010) και το “Prisoners” (2013). Η νέα του ταινία «Ο Άνθρωπος Αντίγραφο», βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του José Saramago, δεν αποτελεί εξαίρεση, όμως είναι αρκετά διαφορετική από τις προαναφερθείσες.

H υπόθεση της ταινίας είναι η εξής: “Ο Adam Bell (Jake Gyllenhaal) είναι ένας πανεπιστημιακός καθηγητής Ιστορίας, ο οποίος ζει μια συμβατική, ρουτινιάρικη ζωή με τη σύντροφό του Mary (Mélanie Laurent). Παρακολουθώντας μια ταινία, εντοπίζει έναν ηθοποιό ο οποίος μοιάζει με πιστό αντίγραφό του, οπότε αποφασίζει να τον βρει και να τον συναντήσει.”

Αρχικά, πίστευα πως παρακολουθώ απλά μια αξιοπρεπή ταινία μυστηρίου – θρίλερ. Κατά τη διάρκεια όμως της προβολής, και ειδικά μετά το σοκαριστικό τέλος, κατάλαβα πως τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά και ότι το “Enemy” κατατάσσεται σε εκείνες τις πολυαγαπημένες mindfuck ταινίες!

Πέρα από το καταπληκτικό, γεμάτο αλληγορίες σενάριο, το “Enemy” διαθέτει και εξαιρετική σκηνοθεσία, αλλά και φωτογραφία. Οι διάλογοι είναι πολύ έξυπνα δομημένοι, αποκαλύπτοντας με τον τρόπο τους στοιχεία για την βαθύτερη κατανόηση του νοήματος της ταινίας. Το σασπένς δε χάνεται λεπτό και όσο εξελίσσεται η πλοκή, απορροφάει όλο και περισσότερο το θεατή στην επιθυμία επίλυσης του μυστηρίου.

Η μουσική αξιοπρόσεκτη, ιδιαίτερη και πολύ ταιριαστή στο όλο παράδοξο της ταινίας. Το casting και οι ερμηνείες πάρα πολύ καλές. Ο Jake Gyllenhall αποδεικνύει για άλλη μια φορά περίτρανα το ταλέντο του και οι Mélanie Laurent και Sarah Gadon επίσης πολύ καλές. Ευχάριστη έκπληξη επίσης το guest της Isabella Rossellini.

Ίσως το δυνατό, ανατρεπτικό και ανεξήγητο τέλος της ταινίας να διχάσει. Εξήγηση πάντως υπάρχει, και με μία δεύτερη προβολή και λίγη σκέψη μπορούν να κατανοηθούν τα μεταφορικά μηνύματα της ταινίας, οι συμβολισμοί και το τί πραγματικά συμβαίνει. Μια συναρπαστική ταινία, τίποτα λιγότερο, την οποία προτείνω ανεπιφύλακτα, ιδίως στους λάτρεις των ταινιών που αντιστέκονται στην συμβατική ανάγνωση.

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 4/5

Για το Movie Heat,
Κασσάνδρα Γαλάτου

Για περισσότερες κριτικές ταινιών και κινηματογραφικά νέα, επισκεφτείτε τη σελίδα μας στο: facebook.com/movieheat

Thessaloniki Arts and Culture,

Διαβάστε επίσης

Close