The Humbling, κριτική ταινίας

The Humbling, κριτική ταινίας

Σκηνοθεσία: Barry Levinson

Ηθοποιοί: Al Pacino, Greta Gerwig, Kyra Sedgwick, Dan Hedaya, Dianne Wiest, Dylan Baker, Charles Grodin, Nina Arianda, Lance Roberts, Li Jun Li

Κριτική: Χριστίνα Ιωαννίδου, Movie Heat

Τα πάντα σε αυτή την ταινία έχουν τις στιγμές τους. Η σκηνοθεσία έχει τις στιγμές της, ο Al Pacino έχει τις στιγμές του, και το σενάριο έχει τις στιγμές του. Αν εξαιρέσουμε αυτά, ό,τι απομένει είναι μια «αμπελοφιλοσοφική» ταινία (φιλοσοφία gone bad) που πλατειάζει σε πάρα πολλά σημεία και κουράζει με το νωθρό ρυθμό της.

Η υπόθεση της ταινίας είναι η εξής: “Ο Simon Axler (Al Pacino) είναι ένας θεατρικός ηθοποιός που έχει χάσει την ερμηνευτική του λάμψη στα 67 του χρόνια με αποτέλεσμα να αρχίσει να τρελαίνεται και να έχει αυτοκτονικές τάσεις. Αυτό που τον επαναφέρει είναι η γνωριμία και η σχέση με την 20χρονη, σεξουαλικά μπερδεμένη Pegeen (Greta Gerwig), η οποία θα τον ωθήσει να αναλάβει δράση. Όμως από ότι φαίνεται για τον Simon, η πραγματικότητα και η φαντασίωση διαχωρίζονται από μια πολύ λεπτή γραμμή.”

Όπως προανέφερα, οι κάποιες καλές στιγμές στο βασικό τρίπτυχο ενός κινηματογραφικού έργου (το οποίο βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Philip Roth), δεν αρκούν για να περισώσουν μια ταινία που δείχνει στην καλύτερη περίπτωση ένα συνονθύλευμα μπλεγμένων ιδεών που παρασύρονται χωρίς κάποια άγκυρα σε μια ανόμοια θάλασσα αυτολύπησης, φαντασιώσεων, τρέλας, πραγματικότητας και σοφισμών.

Η σκηνοθεσία του Barry Levinson σε πηγαίνει από τα μονοπλάνα και τα κοντινά πλάνα στο πρόσωπο του ήρωα την ώρα που εξομολογείται τον πόνο του στο γιατρό του, στην ομάδα στήριξής του ή στον εαυτό του, σε ένα κοντινό πλάνο στο παπούτσι του (seriously???). Πάνω που πας να πεις ok, μπαίνουμε στην ψυχοσύνθεση του πληγωμένου χαρακτήρα, να σου και το καλογυαλισμένο παπούτσι του πληγωμένου χαρακτήρα… Όλη η δουλειά που έκανες προ ολίγου Barry πάει στράφι!

Το ίδιο πάνω κάτω ισχύει και με την ερμηνεία του θρυλικού Al Pacino. Δεν θα πω ότι ήταν κακός, αλλά ενώ κάποιες στιγμές ένιωθες ότι είναι ο ίδιος ο Pacino που νιώθει τόσο ευάλωτος και απογοητευμένος από το πού έχει καταλήξει η ζωή του ως ηθοποιού στην ηλικία του, ξαφνικά σαν να κουράστηκε και παίζει απλώς για να βγει και αυτή η σκηνή.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα φυσικά σε όλα αυτά είναι το σενάριο. Η πρώτη ύλη είναι καλή, έχει δυνατότητες να συγκινήσει το κοινό, υπάρχουν και σκηνές που εμβαθύνουν στο θέμα με σωστό τρόπο αλλά η παρουσία όλων των ετερόκλητων μεταξύ τους πραγμάτων σε απίστευτα δυσανάλογη ποσότητα διαταράσσει από τα πρώτα κιόλας λεπτά την ισορροπία της ταινίας. Το αποτέλεσμα; Απίστευτα κουραστικοί μονόλογοι «σοφίας» που προέρχονται από την πληγωμένη ψυχοσύνθεση του ήρωα, αόριστοι χαρακτήρες και μια διάχυτα αμφισβητούμενη σεξουαλικότητα (η οποία τονίζεται ΚΑΘ’ ΟΛΗ τη διάρκεια της ταινίας) πάνω σε ένα ρυθμικό χαλί που κινείται με απίστευτη βραδύτητα.

Σε τελική ανάλυση, η ταινία προσπαθεί με πολύ τραβηγμένους (και αποτυχημένους) τρόπους να συγκινήσει φέρνοντας στο προσκήνιο τις επιπτώσεις του χρόνου στο ματαιόδοξο επάγγελμα του ηθοποιού και να εντυπωσιάσει χρησιμοποιώντας την τρέλα και την φαντασίωση σε ένα πλαίσιο στο οποίο δείχνουν τελείως ξένα. Για το συγκεκριμένο θέμα απευθυνθείτε καλύτερα στο “Clouds of Sils Maria” ή ακόμα και στο λίγο παλιότερο “Danny Collins”. Δυστυχώς δεν μιλάμε για μια καλή επιλογή ρόλου από τον αγαπητό Al Pacino και οπωσδήποτε μια πολύ κακή επιλογή για τις αίθουσες αυτή τη βδομάδα.

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 1.5/5

Για το Movie Heat,
Χριστίνα Ιωαννίδου

Για περισσότερες κριτικές ταινιών και κινηματογραφικά νέα, επισκεφτείτε τη σελίδα μας στο: facebook.com/movieheat

Κριτική: Aλεξάνδρα Τσαγάνη, Film Critiques, Βαθμολογία 3/5

Ο Simon Axler είναι ένας ηθοποιός. Διαπιστώνοντας ότι η καριέρα του περιέρχεται σε ένα τέλμα λόγω της ηλικίας του, βιώνει μια παραίτηση από την ίδια τη ζωή σε σημείο να αναζητά κάποια θεαματική «έξοδο»! Η αδυναμία του να ανταποκριθεί σε κάποιο ρόλο τον οδηγεί σε τέτοια απόγνωση που δεν βρίσκει πουθενά αλλού νόημα. Οι συνεδρίες με ψυχολόγο καθώς και η προσωρινή του διαμονή σε «χλιδάτο» ψυχιατρείο κρίνονται απαραίτητες για να μπορέσει να συνέλθει. Το σκηνικό αλλάζει και η ζωή του αποχτά νέο ενδιαφέρον με την άφιξη της Pegeen στη ζωή του. Μία κατά πολύ νεότερή του γυναίκα, η οποία για χρόνια υπήρξε θαυμάστρια του από τότε που ήταν παιδί. Η σχέση των δύο τους η οποία είναι ερωτική αλλά όχι μόνο, χαρακτηρίζεται από την εκκεντρικότητα, στοιχεία που διαθέτουν και τα δύο πρόσωπα αλλά κυρίως η νεαρή κοπέλα.
Μια γυναίκα γίνεται η αφορμή ένας άνδρας να βρει εκ νέου ενδιαφέρον για τη ζωή. Πρόκειται για ένα γάτζωμα, μια ψευδαίσθηση που τον κάνει να αναζωογονηθεί προσωρινά και να μετατραπεί σε μια τραγική φιγούρα αλλά άκρως ανθρώπινη. Η ταινία εκτός από μια ταινία για την πτώση και την φθορά του χρόνου είναι και μια ταινία που μιλά για σύγχυση μεταξύ των φαντασιώσεων μας και της πραγματικότητας. Ο Simon Axler δυσκολεύεται να διαχωρίσει τη ζωή στο σανίδι από την πραγματική ζωή, με αποτέλεσμα η αποτυχία στη μία να φέρει κατάθλιψη στην άλλη, η Pegeen δεν μπορεί να αντιληφθεί ότι ο άνδρας της εφηβικής της φαντασίωσης είναι ένας άνδρας που στην πραγματικότητα αντιμετωπίζει τη φθορά του χρόνου, η τρόφιμος του ψυχιατρείου που ο Simon συναντά και του ζητά επίμονα να σκοτώσει τον άνδρα της δεν αντιλαμβάνεται πως έχει υπάρξει δολοφόνος μόνο ως ηθοποιός παρά την προσπάθεια του να της εξηγήσει. Όλοι υποκύπτουν στις φαντασιώσεις τους επειδή εξυπηρετούν μια πιο εύκολη και ενδιαφέρουσα ζωή αλλά πάντα τα αποτελέσματα είναι εξαιρετικά οδυνηρά γιατί η πραγματικότητα δεν επιτρέπει τέτοιου είδους συμβιβασμούς.
Ο Αλ Πατσίνο κάνει ένα δυναμικό come back με την ερμηνεία του η οποία κάθε άλλο παρά ανοίκεια δεν είναι και μας γοητεύει υποδυόμενος με ένα μοναδικό τρόπο την τρωτότητα και εσωτερική μοναξιά ενός άνδρα της ηλικίας του. Είναι πολύ πιθανό ο Αλ Πατσίνο να κλείνει σε αυτόν το ρόλο κομμάτια του εαυτού του και να αποκαλύπτει δικές του κρυφές υπαρξιακές αγωνίες. Του βγάζουμε το καπέλο και μόνο που τολμά να το κάνει!
Ολόκληρη η ταινία αξίζει για την ερμηνευτική προσέγγιση του Αλ Πατσίνο. Αξίζει να παρατηρήσει κανείς το βλέμμα του, τις κινήσεις, την χροιά της φωνής του στην μοναξιά, στην παραίτηση αλλά και στην ελπίδα. Ενσαρκώνει με τον καλύτερο τρόπο την ανάγκη για μια ύστατη σανίδα σωτηρίας, για ένα λιμάνι όπου ο χρόνος να μην τρέχει αδυσώπητα με κατεύθυνση το οριστικό τέλος.
Κατά τα άλλα, η ταινία δεν καταφέρνει να φτάσει σε βάθος, καθώς περιορίζεται σε μια επιφανειακή και κυνική αποτύπωση της ανθρώπινης φύσης και της επίδρασης του χρόνου σε αυτήν.
Στο πρώτο μισάωρο η ταινία θυμίζει έντονα το birdman όχι μόνο από άποψη θεματολογίας αλλά και πολλές σκηνές παραπέμπουν σε αυτό. Γεγονός που ξαφνιάζει γιατί φαίνεται παρακινδυνευμένη η αναπόφευκτη σύγκριση.
Aλεξάνδρα Τσαγάνη

Thessaloniki Arts and Culture,

Διαβάστε επίσης

Close